Voorjaar 2006 MAROKKO week 8

17 april 2006

Vandaag vanuit Mohammedia vertrokken, richting Rabat.
Onderweg wordt het steeds luxer. Er zijn veel dorpen waar de vakantiehuizen van de rijke Marokko (433)Marokkanen verschijnen. Er wordt veel gebouwd.
Ook wisselt het beeld langs de weg. De mensen zijn duidelijk welvarender en je ziet minder krotten. Ook aan de kleding is dat te merken. Vaak gewoon westers gekleed en bijna geen geheel gesluierde vrouwen. Er wordt bijna niet meer gebedeld door de kinderen.
Er loopt een prachtige route langs de kust en in Rabat/Salé aangekomen hadden we al gauw de camping gevonden. Een goede plek uit de wind gezocht want we willen hier enkele dagen blijven. Tegen de avond naar Salé gelopen, een echte Marokkaanse stad zonder toeristen, die gaan vnl naar Rabat waar de meeste bezienswaardigheden zijn.

18 april 2006

Vanochtend weer naar Salé gelopen, nu de andere kant waar een groot kerkhof ligt.
We werden aangesproken Marokko (456)door een vriendelijke jongen, die ons het eea over Salé vertelde.
Marokko (463)Hij heeft ons de bakkersoven laten zien waar de broden van de gezinnen worden  afgebakken, die ze zelf hebben voorbereid en een kleine wolververij. Ook kregen we uitleg over de hammam. Hij vertelde dat vanmiddag vanaf een uur of 4 een processie zou worden gehouden bij het mausoleum bij het kerkhof. En ja hoor, er moest na deze uitleg wel worden afgerekend!!!
Wij zijn inderdaad naar de processie gaan kijken. Hebben zo’n uur of twee staan te blauwbekken van de kou met een paar honderd vrouwen en kinderen. Eindelijk gebeurde het dan, een groepje in het wit geklede mannen met een grote versierde lantaarn. En dat was het!!!

19 april 2006

Vandaag naar Rabat. Vlakbij de camping kun je met een bootje de rivier oversteken en dan ben je in Rabat. Naar de oude kasbah van Oudaia, Marokko (469) waar een sterk Spaanse invloed is. Marokko (498)Tevens zijn daar de Andalusische tuinen. Alles erg mooi om te zien.
Daarna wat door de medina gelopen, waar weer de bekende shopjes zijn met tapijten, aardewerk, zilver etc. Alleen is het hier veel rustiger ten opzichte van de andere steden.
Het valt niet mee om in de steden een leuk restaurantje te vinden, maar gelukkig hebben we een goed gidsje waar wat adressen in staan. Toch wat gevonden en weer een tajine gegeten.
Weer met het bootje terug naar de camping, waar inmiddels een invasie van Nederlanders binnenloopt. De georganiseerde reis van de kampeerautoclub!!!
Over het algemeen ontmoeten we weinig Nederlanders.
Tegen de avond weer naar de markt van Salé om wat groente en vlees te kopen en daarna wat gebarbecued. S’Avonds nog even met Mas gebeld.
Morgen gaan we naar Rabat om te internetten.

20 april 2006

Geprobeerd om in Rabat weer wat op de weblog te plaatsen. Dit lukte helaas niet. Wel hebben we de mailtjes en de reacties op de weblog kunnen lezen. Leuk!!!
Even een korte reactie:

Jack en Ria v.d. Vegt, de kleertjes zijn goed ontvangen. De meeste hebben we in het zuiden van Marokko aan de rand van de Sahara weggegeven. Onderweg zie je daar veel vrouwen op het land met kinderen die in vodden lopen. Daar hebben we het meeste gedropt. Soms ook op de campings aan mensen die daar werkten. Ze zijn er erg blij mee. We hebben het wat verdeeld, ze zijn niets gewend en dan in een keer zo’n groot pakket leek ons niet verstandig. Zelf hadden we veel teken- en kleur materiaal meegenomen en wat snoep. Zo maakten we een pakketje, je voelt je dan net Sinterklaas.

John en Gaby, leuk jullie reactie. Ook goed te doen met de caravan dat Marokko!!!!
Echt aan te raden voor de pensionados.

Ria en Ronald, na de sombere berichten die wij via, via hebben ontvangen, gelukkig van jullie weer een positieve reactie. Wel pech voor Jos en Berry dat hun klusser weer aan het werk is!!!
Hanneke, Peter en Sam, wel 600 foto’s te bekijken straks. Hopen jullie gauw in Nederland te zien.

Piet en Diny, je hebt ons wel even laten schrikken. Gelukkig gaat het nu wel weer goed hebben we begrepen. Heb je dat in SriLanka opgelopen??
Als we terug zijn bellen we gauw en maken een afspraak om bij te kletsen.
Leuk dat jullie een nieuwe hond hebben, heeft Piet weer reden om zijn wandelingetje met de bijbehorende praatjes te maken.

Mas en de rest, leuk dat jullie een paar dagen naar zee gaan in de mei vakantie. Wij zijn dan waarschijnlijk wel terug maar we kunnen ons bij Miki ook nuttig maken.
Wat leuk om over de sportieve prestaties van de jongens te lezen.
Vanochtend weer een surprise pakketje met de foto. Echt heel vindingrijk wat je allemaal hebt verzonnen, we genieten ervan. Over een weekje gaan we in Tanger op de boot. Waarschijnlijk gaan we in Montelimar bij Joc en Jac langs. Maar de eerste dagen van mei zijn we weer terug.

Verder hebben we vandaag in Rabat de Hassan II toren bekeken. Marokko (515)Marokko (504)Dit was de aanzet tot de grootste moskee van de Arabische wereld, maar toen de toren af was zijn ze gestopt met de bouw. Je kunt nog wel zien wat de bedoeling was, een gigantisch terrein. Daarop staat ook het mausoleum van Mohammed V, een en al pracht en praal. Een schril kontrast met wat we verder in Marokko zijn tegengekomen.
Vandaag was er in de medina een verkoop van tapijten die door de Berbervrouwen worden geweven. Zij staan daar op straat en proberen hun waren te slijten aan de tapijthandelaren of de toeristen.
Een paar kleine dingetjes gekocht, eigenlijk kussenovertrekjes, waar je b.v. een tas van kunt maken. Mooie kleuren.
W eer met bootje terug naar de camping. Vlak bij de camping staan wat vistentjes waar gefrituurde vis wordt verkocht. Wat meegenomen naar de camping en een lekker flesje wit erbij!!!
Marokko (508)Straks gaan we naar de internetshop in Salé om opnieuw dit te versturen. Ook voegen we weer wat foto’s bij.
We blijven hier nog een dag of twee en gaan dan verder naar het noorden. Er zal dan niet meer zoveel te melden zijn omdat we daar zijn begonnen.
Het is hier duidelijk een groot verschil met het zuiden. Hier zijn voornamelijk Arabische Marokkanen en in het zuiden zijn het vooral Berbers. Ook de taal verschilt.
Hier is men meer ontwikkeld en rijker. De huizen zien er anders uit, er rijden meer auto’s
i.p.v. ezels.
De laatste dagen is het wat zonniger, maar nog wel steeds de koude noorderwind.
Het strand is hier vlakbij, maar het is te koud en ook wel onvrij. Je kunt beter bij de camper in het zonnetje zitten.
Maar laten we niet klagen, vergeleken met Nederland is het heerlijk. Toch overdag zo’n 23 – 25 graden.
Liefs Rob en Adrie

22 april 2006

Vandaag zijn we uit Rabat vertrokken, richting het noorden. In Larache is een grote overnachtingsplaats voor campers. Deze is ingericht door de ferry maatschappij, speciaal voor de Marokkanen die in Europa werken. Marokko (540) Ze kunnen daar dan even bijkomen van de reis, voordat ze verder Marokko inreizen.
Er zijn allerlei voorzieningen, warme douches, grote tenten, een voor vrouwen en een voor mannen en een moskee. Alles gratis. Tevens zijner restaurants en goede plekken voor campers. Maar het is er wel druk en de plek, zo aan de rand van de stad, vinden wij niet echt leuk. We hebben er wat gegeten en zijn doorgereden naar Asilah. Onderweg waren er nog wat verkoopplaatsen voor keramiek en we zijn weer bezweken!!!!
We hebben hier in Asilah een erg mooie vrije camperplek, direct onder de muren van het stadje en direct aan het strand. Helemaal goed voor een paar dagen.

23 april 2006

Vandaag een wandeling gemaakt door de medina van Asilah. Hele leuke straatjes met Marokko (534)mooie huizen. Deze medina is een van de weinige waar veel kunstenaars wonen en werken.  Er zijn een paar leuke galeries. Elk jaar zijn er verschillende culturele festivals, waarbij de straten en muren worden voorzien van schilderingen. Leuk om te zien.
Nog steeds wat fris, half bewolkt en soms wat zon.
Er wonen en werken hier veel Spanjaarden, er zijn ook wat Spaanse restaurants, dus voor de zondagavond naar de Spanjaard. Niet te vergelijken met de echte Spanjaard, dus matig gegeten.