Voorjaar 2006 MAROKKO week 6

4 april 2006

Vandaag naar Agadir gereden, weer naar de Marjane supermarkt, daar is ook een bank dus gelijk weer wat geld gewisseld. Daarna de internetshop opgezocht in de stad en ons verslag verzonden.Marokko (290) Marokko (292)Helaas lukte het niet om ook wat foto’s bij te voegen, de computer was zo langzaam en het downloaden zou uren kosten.
In Taghazout, halverwege tussen Agadir en Imi Ouddar, afgesproken met Jac en Joc bij een goed restaurant.
Echt een uitspatting!!!! Hier heerlijk langoust, gegrild, gegeten. Heel erg lekker, voor ons echt dé uitspatting van de vakantie.  Maar liefst 700 Dh(70 euro) betaald voor voorgerecht, langoust , wijnen koffie toe. In Nederland schatten wij hiervoor zo’n 200 euro kwijt te zijn. En ook nog op een mooie locatie, een restaurant dat ca. 50 meter boven het mooie strand van Taghazout ligt. Uitzicht op de surfers en de dromedarissen.
Daarna lekker even op dat mooie strand gelegen, het is gelukkig niet meer zo heet, je geniet nu echt van de zon.
Laat op de avond de andijvie stamp gemaakt uit het surprise pakket van Masja!!!!!
Ook lekker.

5 en 6 april 2006

Het is nu echt frisser geworden. S’Morgens is het heerlijk en lopen we naar het strand.
De vissers zijn dan met hun vangst gearriveerd en wij kopen dan een vers visje voor de lunch.
Later in de middag komt er een frisse wind uit het noorden opzetten en zoeken we beschutting op de camping.

7 april 2006

Vandaag vertrokken uit Imi Ouddar, op naar Essouira. Weer een erg mooie weg langs de kust.
Marokko (305)Marokko (301) Via Tamri, wat het bananenstadje is van Marokko (natuurlijk bananen gekocht), waren we omstreeks het middaguur in Essaouira. Dit is voor Marokkaanse begrippen echt een toeristenstad. Witte huizen met blauw geschilderde luiken en deuren. Veel perken met bloemen en bloeiende struiken aan een grote boulevard. Jac en Jos vertelde dat dit echt pas van de laatste jaren is en dat enkele jaren geleden het nog allemaal onverharde wegen waren en geen bloem te bekennen.  Eerst de auto geparkeerd bij de vissershaven en daar wat rond gekeken. Wat een hectiek, maar een pracht van een vissershaven met heel veel kleine vissersbootjes die allemaal knalblauw zijn geschilderd. Overal vissers die bezig zijn met hun netten. Naast de haven vindt een een lokatie met allemaal tentjes waar je vis kunt eten.
Dus wij hoefden niet lang te zoeken. Garnalen, sardines en sepia, alles gegrild, met salade, brood en water.
Marokko (320) Men vroeg 220 Dh. Voor alles, wij gewoon betalen. Later bleek dat we ongeveer het dubbele hebben betaald van wat hier gebruikelijk is, ach ja, die stomme toerist!!!
Een rondje door de stad gelopen, toeristisch, maar heel erg leuk en sfeervol. Veel muziek, winkels met CD’s en instrumenten. Hier wordt jaarlijks een groot muziekfestival gehouden.
En ja hoor, ook hier kwamen we Jac en Joc. weer tegen. Iedereen rijdt zo’n beetje hetzelfde traject.
Daarna de camping opgezocht, waar zij ook staan, een km of 2 buiten de stad.
Natuurlijk weer samen een drankje gedronken. Het zijn leuke mensen.

8 april 2006

De lokatie van de camping is goed, vlak buiten Essaouira, dichtbij het strand. Maar het sanitair is verschrikkelijk. Dus we zijn aangewezen op onze eigen voorziening.En ja hoor, dan begeeft onze waterpomp het weer. Rob is de hele ochtend bezig geweest, maar het was niet te verhelpen.
Marokko (333)Marokko (323) Verse, levende, garnalen gekocht van een visser die op de camping kwam verkopen.
Met de “petit taxi”naar Essaouira gereden (een standaardtarief van 6 Dh, 60 eurocent) en overal gezocht naar een nieuwe waterpomp. Is gewoon hier niet te koop.
Moeten we naar  Marrakech, dat zijn we toch al van plan.
We hadden met Jac en Joc. afgesproken bij de vissershaven om te eten. Deze keer heeft Jac onderhandeld met een beter resultaat. Heerlijke gegrilde vissen, zeker 1 kg per persoon, voor 120 dh totaal. Echt ongelooflijk lekker en dat voor die prijs, gewoon genant. Na de koffie nog wat door de stad gelopen. Hier zijn veel ateliers waar houten voorwerpen worden gemaakt uit thujahout. Heel mooi om te zien. Marokko (331) Natuurlijk ook weer de nodige tapijten en berber sieraden. Maar wat vooral opvalt is de muziek, het jaarlijkse Gnouara muziekfestival is echt heel aanwezig. Cd’s gekocht.
Daarna met de petit taxi terug naar de camping, waar Jac ons heeft geholpen met zijn reserve pomp. We kunnen de WC weer doorspoelen.
Weer de gebruikelijke avondborrel, we zijn uitgenodigd in Montelimar op onze terugreis.
Zij zijn van plan in mei naar Nederland te komen en bezoeken ons misschien ook.
Nog steeds een erg frisse wind, dus s’avonds binnenzitten.

9 april 2006

Vandaag bewolkt, om ca. 10 uur uit Essaouira vertrokken. Nu echt afscheid van Jac en Joc.
Marokko (336)Zij gaan via een andere route naar Tanger voor de terugreis.
Een beetje saaie route vandaag, zijn we eigenlijk niet gewend in Marokko. Een vrij vlak landschap met weinig variatie.
Bij Marrakech weer de Marjane opgezocht, die hier gewoon ook op zondag open is. 7 dagen per week van 7 uur tot 22 uur geopend!!!
Op de camping bij Marrakech ons weer geïnstalleerd en als eerste de verse garnalen die we gisteren hebben gekocht gebakken met wat knoflook en peterselie en een lekker wit wijntje erbij!!! Echt zondag. S’Avonds een beetje regen.
Het weer is duidelijk veranderd. Vaak wat bewolkt maar voor een bezoek aan de stad komt ons dat wel goed uit.
Miki belde en we zijn weer op de hoogte van het nieuws uit Nederland. Alles gaat daar goed.Behalve de problemen met het ontslag van Ronald. We hopen dat alles goed voor hem wordt geregeld. Sterkte Ronald!!!!!