VOORJAAR 2018 Frankrijk- Italië- Griekenland. (deel 9 slot)

DEEL 9
dinsdag 8 mei – woensdag 9 mei
Vanochtend hebben we weer de blog bijgewerkt. Inmiddels is het vrijwel droog maar IMG_0006IMG_0001wel bewolkt. We rommelen wat in en om de camper, Rob gaat vaak zwemmen in zee en loopt hele afstanden langs het strand. Dat kan hier geweldig, kilometers strand en niemand te bekennen. Af en toe hebben we een schouwspel als er weer een camper met een flinke vaart op IMG_0030het veld voor ons komt vast te zitten. Het is daar erg zanderig en men gaat niet eerst verkennen hoe de ondergrond is, met alle gevolgen van dien. Gelukkig staan er wat campers die hulp bieden en een ervan heeft rijplaten. Na enige inspanning van iedereen komen ze weer los en vervolgen hun reis. Dimitri komt langs met de olijfolie en we nemen alvast afscheid. Het was leuk hem te ontmoeten en we waarderen zijn inzet voor het wel en wee van het pijnbomenbos op Elea.  Ook wij hebben een donatie gedaan en misschien helpt het? Nog even een impressie van de Taverna van Yannis, vol goede herinneringen.

donderdag 10 mei
Vanochtend zijn zowaar de vuilcontainers op het terrein geleegd, maar helaas, alles wat ernaast lag is blijven liggen. Rob, Nick en Jo gaan gewapend met handschoenen IMG_0014de rondslingerende troep in de containers gooien. Ze mogen trots zijn, het ziet er weer spic en span uit!!! Dimitri kwam langs, hij heeft een kleine operatie ondergaan last van een derde bal, veroorzaakt door het fietsen. Moest even naar het ziekenhuis en hopelijk gaat het beter. Hij heeft de olijfolie voor ons meegebracht, zo kunnen we voorlopig vooruit. Hij zegt dat de beste olijfolie van Griekenland uit Messini komt, er staan hier dan ook heel veel olijfbomen. We hebben al eens gehoord dat het de grootste bron van inkomsten is voor de Grieken hier. Vlakbij Elea zijn ook verschillende agrarische bedrijven, veel kassen met tomaten en IMG_0015komkommers. De watermeloenen beginnen te rijpen en dat zorgt ook voor veel werkgelegenheid, niet voor de Griek, maar voor gastarbeiders uit Roemenie, Pakistan e.d. Geregeld loopt er een groepje Pakistani langs die komen badderen. Vandaag kregen we wat komkommers van ze. Voor de laatste dag op Elea gaan we bij Vasili eten. Het was echt voortreffelijk, goudbrasem van de grill, gefrituurde aubergines en paprika´s en natuurlijk de Griekse salade. We worden uitgebreid vaarwel gekust!!!

vrijdag 11 mei
Al bijtijds vertrekken we van Elea, vullen de watertank en gaan eerst richting Kyperissia. Bij Kalo Nero kopen we brood en we proberen de oude blauwe camping gasfles om te ruilen, helaas geen succes, te oud!! Dan de supermarkt en de IMG_0021naastliggende textielzaak waar we wat T-shirts kopen. Deze winkels worden allemaal gerund door Chinezen. Natuurlijk nog aanvulling van de Lidl en dan richting Pyrgos. In al die jaren is er weinig veranderd, hier en daar een nieuw huis. We genoten van de dikke bollen oleander die langs de weg vol in bloei staan, ook bij de huizen is het bloemig, rozen, geraniums heek kleurig. Door het dorp Zaharo wat altijd heel levendig is, het doet ons een beetje denken aan de dorpen in Marokko, iedereen op straat en volop geklets. Dan door Pyrgos, ook onveranderd, een verwaarloosde, vieze stad. Als we eruit rijden richting Katakolo zien we een IMG_0036grote menigte die op het punt staat te gaan demonstreren. Veel politie erbij en de pope!!! Waarvoor? We hebben geen idee. Al snel zijn we dan in Katakolo een bijzondere plek. Hier leggen de grote cruiseschepen aan die een excursie maken naar Olympia. Uit de verte zien we het schip al liggen, een varend hotel, het is het dorp een drukte van belang, alle winkels, restaurants en cafe's profiteren van de bezoekers. Jo en Nick staan al op de kade en ook wij schuiven aan. Zij hebben al een wandeling door het dorp gemaakt en vergelijken het met de drukte in b.v. Volendam, file lopen!!! Het is een leuke plek, er zijn WC's en IMG_0022douches en stroom. De stoelen worden op de kade gezet en het is genieten. Er leggen geregeld grote zeilboten aan, Engels, Noors, Duits van alles wat. In de middag vertrekt het cruise schip en keert de rust in het dorp weer, de winkels gaan zelfs allemaal dicht. Wat een contrast met onze situatie op Elea, daar vooral veel bomen, strand en hier en daar een camper. Hier toeristentreintjes, grote bussen en veel schepen. Ook wat vissersbootjes, maar die vallen in het niet. Samen met Jo loop ik een rondje dorp, maar op een enkel terras na is alles dicht. S' avonds gaan we maar weer eens een hapje eten in een leuk restaurantje.

zaterdag 12 mei
En ja hoor, er komt weer zo'n bakbeest naar de haven. De passagiers worden met bootjes naar de wal gebracht en gaan dan met de bus naar Olympia of ze gaan IMG_0038shoppen. Inmiddels zijn weer alle winkels open en men biedt van alles aan. Er zijn een paar heel leuke kledingwinkels, veel leerzaken en souvenir shops. Jo en ik gaan eea bekijken en kopen het eea. Veel van de modewinkels zijn in heel oude panden gevestigd die erg mooi verbouwd zijn. Ook zijn er leuke dingen te koop. Jo valt voor een jurkje voor Lola en een voor zichzelf, ik koop een tas. De mannen komen ook even naar de kade en we drinken een frappė. Daarna vertrekken we naar Kilini, we rijden langs het Kastro waar we ooit een bezoek IMG_0041hebben gebracht. Dan naar Kilini beach, een heel fijne plek. We staan op een plateau net boven het strand met een uitzicht op Zakintos en in de verte Kefelinia. Het is gezellig druk op het strand, veel Grieken komen vanwege het mooie weer. Ook zijn hier vlakbij 2 campings en wordt er veel langs het strand gewandeld. We waren hier een aantal jaar geleden en inmiddels is er een leuke strandtent gekomen waar je een drankje en een hapje kunt halen. Ook is er een WC en douche. S' Avonds is er een mooie zonsondergang waar we van genieten.

zondag 13 mei
We hebben wat informatie over een CP dichter bij Patras, Ionian Blue, bij een IMG_0044restaurant en met alle voorzieningen. Dat lijkt ons wel wat en wij gaan erheen. Het is zo'n 40 km vanaf Kilini beach, dwars door een agrarisch gebied. Een stukje op de E55 tot Varda en dan weer richting zee. We komen op de bewuste plek, wat een desillusie!!!! Een rommelig boomgaardje waar een paar oude caravan 's in staan. Vandaar loopt een pad door de “tuin”van het restaurant naar het strandje. Dat is heel smal met vies zwart zand en staat vol strandstoelen. Ook in de tuin bij het restaurant staat het vol tafels en stoelen, helemaal niks voor ons. We zijn IMG_0046beter gewend en keren weer om om terug te rijden naar Kilini beach!!! In de strandtent gaan we een frappė drinken en later een hapje eten. Dit keer heerlijke gavros (gefrituurde ansjovis) en calamaris, een lekkere rosė erbij en genieten met de voetjes in het zand. Vanwege de zondag is het er lekker druk. Aan het eind van de middag komt er een stevige wind opzetten en wordt het fris. We zoeken een plekje uit de wind voor de “dagafsluiting” en opnieuw een spectaculaire zonsondergang.

maandag 14 mei
Weer heerlijk weer, in de loop van de dag zien we dat er iets aanspoelt op het IMG_0057IMG_0062strand. Rob gaat even kijken en ziet dat het een dode zeeschildpad is, een Garetta-Garetta. Aan de overkant op de stranden van Zakinthos komen ze hun eieren leggen, iets dat ze maar een keer in hun leven doen. Als je bedenkt dat ze heel oud kunnen worden is dat wel heel bijzonder. Verder bereiden we ons een beetje voor op het vertrek morgen vanuit Griekenland. Nog maar een keertje een lekker hapje eten samen met Jo en Nick in de strandtent, het smaakt weer voortreffelijk. Opzij van de strandtent is een mooi kunstwerk gemaakt van dood IMG_0054IMG_0051aangespoeld hout, leuk!!! Rob heeft een plek gevonden waar heel veel oregano groeit en plukt een paar flinke bossen om mee naar huis te nemen. Morgen verlaten we Griekenland weer, we hebben ervan genoten. Prachtig land vooral in het voorjaar. Steeds weer op mooie vrije plekken gestaan. Vaak eten in taverna´s en altijd leuk contact met de Grieken. Na 6 jaar was er niet veel veranderd, vooral in de kleinere plaatsen was het welvarend. In de wat grotere steden zag je wel veel verwaarlozing en leegstand van panden. De Grieken zelf mopperen wel op de hogere prijzen, dat was inderdaad zo. Levensmiddelen zijn niet goedkoop, ongeveer gelijk aan Nederland. We komen zeker snel weer terug!!!

dinsdag 15 mei
We nemen afscheid van het oudere echtpaar dat naast ons staat, af en toe een IMG_0063praatje gemaakt en we hebben ze geholpen met informatie over de mooie vrije plekken die we deze reis hebben bezocht. Ze gingen altijd naar Marokko maar willen nu iets anders en dus naar Griekenland getogen. Na de lunch gaan we richting Patras, doen nog wat inkopen bij de Lidl, tanken nog een keer LPG en diesel en kunnen er voorlopig tegen. We zijn vrij vroeg bij de ferry. Deze vertrekt redelijk op tijd en is lang niet zo vol als op de heenreis. S' Avonds eten we in het self-service restaurant, waar we 30% korting krijgen vanwege camping aan boord. We kamperen niet echt aan boord, hebben een hut met douche en WC, IMG_0065comfortabeler dan slapen in de camper, het is vaak heel lawaaiig op de parkeer deks, draaiende koelauto's en geluid van de scheepsmotoren. Tijdens het eten ontmoeten we een Nederlandse chauffeur, die inmiddels met pensioen is maar nog steeds graag een ritje maakt voor zijn bedrijf, v. Heezik uit Utrecht. Het is interessant zijn verhalen over de transport reizen te horen. Hij heeft destijds, tijdens de doortochten in voormalig Joegoslavie zijn vrouw ontmoet. Nu rijdt hij ook niet meer door de Balkan, maar gaat vaak voor een deel met de vrachtauto op de trein, van Freiburg naar Milaan. Helaas is dit alleen voor vrachtauto's want het lijkt ons een makkelijke optie!!!

woensdag 16 mei
Het was een rustige nacht en we konden het grootste deel van de dag op het dek verpozen, heerlijk in de zon. We arriveren op tijd in Ancona en het debarkeren van IMG_0067het ferry begint. Als wij aan de beurt zijn op weg te rijden kunnen we de versnelling niet meer gebruiken. De motor werkt en na veel pogingen, ook door de bemanning, geven we het op. Het is inmiddels al heel wat later geworden en de ferry moet nog door naar Venetië. De “deckchef” zorgt dat er op de kade een sleepwagen voor ons verschijnt en met man en macht wordt de camper geduwd tot de helling, daar rolt hij vanzelf naar beneden!!! Jo en Nick wachten ons op en vragen of ze iets voor ons kunnen betekenen. Maar we zeggen dat ze gewoon hun reis moeten vervolgen en nog een poosje ervan genieten. Ze kunnen niets voor ons doen, maar gedeelde IMG_0068smart wordt halve smart! De sleepwagen verschijnt al snel en Rob heeft een Fiat garage in Ancona gevonden. Daar worden we heen gebracht en leggen de situatie uit. Morgenochtend kunnen ze ons verder helpen en we mogen naast het bedrijf blijven staan en kunnen daar overnachten. Als pleister op de wonde trakteren we onszelf op een pizza, naar verluid in het beste pizza restaurant van Ancona. Het was inderdaad een lekkere pizza en ook heel groot. We eten de helft op en de rest gaat mee naar de camper.

donderdag 17 mei
We waren al vroeg wakker na wat rusteloos te hebben geslapen. Rond een uur of 9 IMG_0070wordt de camper de garage ingeduwd en begint men te onderzoeken wat de oorzaak van de pech kan zijn. Laptops erbij, telefoontjes naar Fiat, het mocht niet baten. Men kwam er niet uit. Er werd een gedeelte gesloopt en er zijn wat foto's naar Fiat gestuurd. We kregen te horen dat het een ernstig euvel is, waarschijnlijk moet er een nieuwe versnellingsbak in en dat gaat een behoorlijke tijd duren. Het kan zomaar een dag of tien of twee weken in beslag nemen. Er moet eea worden besteld en ook dat vergt tijd. We gaan overleggen met SOS pechservice in Nederland. Zij hebben kontakt met de garage en horen dat het lang IMG_0071kan duren. Er is een mogelijkheid om een auto te huren en in de buurt rond te gaan toeren, of terugvliegen naar Nederland. Daarvoor zouden we eerst naar Bologna moeten met de trein. Wij stellen voor dat we met een huurauto terugrijden naar Nederland, dan kunnen we ook het eea meenemen. De camper wordt dan na reparatie naar Nederland getransporteerd. Men gaat overleggen en we worden teruggebeld. Helaas kunnen we niet meer in de camper slapen, die staat inmiddels op de brug en de garage eigenaar wil niet dat er in zijn bedrijf wordt overnacht. We gaan met een taxi naar een hotel en worden later door SOS teruggebeld dat zij akkoord gaan met die huurauto. Morgenochtend staat er een voor ons klaar op het vliegveld van Ancona. (Daar wordt een paar keer per week vnl. door Ryan Air op Dusseldorf gevlogen). Al met al is het een gekke ervaring om niet meer met de camper op stap te gaan voor de terugreis.

vrijdag 18 mei
Weer een onrustige nacht, alsmaar denken wat er mee terug moet en wat in de camper kan blijven. Om 8 uur zijn we weer bij de garage, men is alweer aan het werk bij de camper. We halen de vriezer en koelkast leeg en geven eea aan een IMG_0073monteur die aan de camper werkt. Alles bij elkaar zoeken, wat kleding, toiletspullen, telefoons, laptop, etc. Ook de reisatlassen niet vergeten en de kluis leeg maken, BELANGRIJK!!! Met een taxi worden we naar het vliegveld gebracht en al snel is daar de auto. Een zeer luxe Renault Megane stationcar van alle gemakken voorzien. Dan op pad richting Bologna. We appen even met Jo en Nick die inmiddels in Fano staan en ook zij zijn weer op weg gegaan. Zowaar zien we ze verderop voor ons rijden en na wat telefoontjes spreken we af bij een P bij een benzine station. Nick zet koffie en we vertellen onze ervaringen. Het is vrij rustig op deze meestal drukke weg naar Milaan en we schieten lekker op. We rijden helemaal IMG_0074tolweg en bij Milaan valt de prijs ons mee, zo'n 29 euro voor de ruim 400 km weg. Onderweg maken we een broodje en rond 4 uur rijden we bij Como en zijn dan snel in Zwitserland. Kopen een vignet om door Zwitserland te rijden.We krijgen een paar flinke stortbuien, maar later klaart het weer op, rijdt toch fijner in de zon. Bij Bellinzona gaan we tanken en daar is vlakbij een hotel. Stoppen dus. Het is een leuke plek en de kamer is prima, vooral het sanitair is mooi en spiksplinternieuw. Ons kamerraam kijkt uit op de bergen en er stroomt een water langs met verschillende stroomversnellingen. Leuk om te zien vanaf het terrasje bij onze kamer. Even een lekker wijntje erbij en genieten van het uitzicht. Vlakbij is een leuk restaurantje dat gerund word door een dame uit Sicilië. Na moeizame pogingen in het Italiaans merken we dat ze goed Frans spreken en hebben we leuke gesprekken. Het eten was goed, een beetje mediterraans, wel prijzig, maar ja, Zwitserland.

zaterdag 19 mei
Goed geslapen en weer op pad, we kopen een brood en water voor onderweg. Gek hoor zo zonder camper te reizen. Zwitserland is een prachtig land om door te reizen, IMG_0082goede wegen en overal schitterende natuur. Er zijn veel tunnels en wij rijden door de Gotthard, altijd een eind. Als we eruit rijden zien we aan de andere kant een gigantische file, zeker 25 km. Via de radio berichten horen we dat de St. Bernadino tunnel is afgesloten, al het verkeer naar het zuiden moet door de Gotthard en dat met de Pinksteren waar veel mensen op pad gaan. Onze rit verloopt spoedig en we zijn al snel in Duitsland. Wij rijden door naar Koblenz en willen in de buurt van Andernach aan de Rijn een hotel zoeken. Helaas, Pinksteren, echt alles is vol. Een hotel medewerken gaat voor ons bellen naar zeker 10 adressen en niet te geloven, geen plek. Uiteindelijk heeft hij een hotelletje gevonden maar adviseert ons eerst te gaan kijken, hij zegt dat het niet zo bijzonder IMG_0085IMG_0086is. Nou dat was ook zo, maar ja, beter dan niks. Alleen nergens een plek om te parkeren. Dus maar weer verder langs de Rijn. We slaan af naar Bad Neuenahr en zien onderweg een aanduiding voor een Spa hotel Maravilla. Even informeren en ja hoor, er is een kamer vrij. Alles is bijzonder luxe, de gasten liggen buiten in de zon met een drankje en dat lijkt ons ook wel wat. De comfort kamer heeft alles erop en eraan en we kunnen ook s´avonds aanschuiven bij een uitgebreid buffet en diverse grillgerechten. Doen dus! We kunnen nog lang buiten zitten en genieten van de drankjes en het eten. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Maar hopen dat de verzekering ook deze kosten dekt!!!

zondag 20 mei (1e Pinksterdag)
Goed geslapen en op tijd naar het ontbijt. Nog nooit zoiets gezien, zo uitgebreid en royaal, 3 lange tafels vol met gerechten en keuze te over, eigenlijk belachelijk zoveel eten op de vroege morgen. Kopje koffie, een broodje en een croissant, zo kunnen wij er weer tegen. We laten de rest voor wat het is. Zijn snel weer op de autoweg nr. 61 en rijden dit tot Venlo. Onderweg even naar Jos en Berry gebeld of ze thuis zijn, gaan we er een kopje koffie drinken en komen het eea te weten over de verkoop van hun huis, een spannende tijd voor ze. In Venlo leveren we de Italiaanse auto in en krijgen een andere om naar huis te rijden. Ging allemaal heel soepel. Bij Jos en Berry kletsen we even bij, zij moeten ook op pad naar een oude tante in Baarn. We IMG_0087spreken af dat we vanmiddag bij de strandbar van Ton gaan kijken, zijn allemaal nieuwsgierig naar de nieuwe stek. Thuis gekomen blijkt dat Mascha bezoek krijgt van Marije en ook zij zijn van plan naar Almere Marina te rijden. Dan gaan we dus met Mas mee. Het is opnieuw een leuke locatie met uitzicht op het IJmeer en Pampus, het ziet er echt zomers uit, ook boffen met het mooie weer vandaag (gisteren was het bar en boos, 10 gr.). Gezellig met Mas en Marije op het terras gezeten en een hapje en drankje erbij. Terug in Hilversum gaat Marije naar huis en wij blijven eten, Mas heeft asperges ingeslagen. Ook Jos en Berry komen langs en eten mee. Het werd dus weer een leuke middag/avond zo met elkaar.

maandag 21 mei (2e Pinksterdag)
Weer wakker worden met de zon. De tuin ziet er goed uit, wel veel werk aan de winkel. We kunnen nu geen camper uitpakken en schoonmaken, dus tijd voor de tuin!!! We gaan eerst even naar Utrecht om de huurauto terug te brengen bij de ANWB. De rest zullen we de komende week wel regelen. Het is wel pech zo met de Fiat, maar alles beter dan een ongeval. De camper zal als hij is gerepareerd terug worden gebracht naar Nederland.
Vanaf Ancona tot Hollandsche Rading is het zo'n 1500 km.
Het zit er voorlopig even op, het was weer een heerlijke reis vooral ook het reizen met Jo en Nick gaat nog steeds prima, veel gezelligheid van elkaar, daar dragen de wijntjes wel aan bij!!!
Nu maar weer plannen maken voor een nieuwe trip, VAREKAI, waar dan ook!!