VOORJAAR 2018 Frankrijk-Italië-Griekenland (deel 1)

zaterdag 10 maart
Voor het eerst op pad met onze nieuwe camper, de Adria.De afgelopen dagen bezig geweest met de voorbereidingen, overal een plekje voor zoeken en dat is gelukt.Gisteravond bij Ton en Mas gegeten, Ton verraste ons met een heerlijke paella waarvan we ook nog een portie mee kregen voor onderweg. Ook Mascha liet zich niet onbetuigd, een mooi pakket met allerlei pakjes, voor elke week een verrassing.Vanochtend rond 8.30 uur vertrokken, het weer is goed en we schieten lekker op. Het rijdt prima. In België kregen we wat regen maar eenmaal in Frankrijk klaarde het op en nu schijnt de zon volop.We stoppen op de ons bekende plek in Pont-a-Mousson, leuke plek maar het is buiten een beetje blubberig door de vele regen die er is geweest.

zondag 11 maart
Goed geslapen in ons nieuwe bed, het was rustig. Bij het ontbijt het 1e pakje uitgepakt, leuke plee puzzles, goed als hersentraining!!!Als we vertrekken regent het een beetje, dat gaat later over in stortbuien. De N57, een prima weg, grotendeels 4-baans tot aan Besançon. Dan de N83-1083 tot Bourg-en-Bresse, ook prima te rijden omdat er vandaag geen vrachtverkeer op de weg is. Bij Lyon rijden we de N346, de rondweg en via afslag 9 naar Vienne langs de Rhone, een mooie rit naar Reventin waar de CP is. Het was even zoeken want de navigatie stuurde ons weer via een moeilijke weg!!! Aangekomen op de CP was het een leuke plek bij de scholen en begraafplaats, een en al rust. De zon is gaan schijnen en we gaan een rondje lopen door het dorp en zien dan dat we heel makkelijk in het dorp hadden kunnen komen, gewoon een stukje door moeten rijden.

maandag 12 maart
Ondanks de twee kerktorens met bijbehorende klokken die elk uur slaan, hebben we goed geslapen. Al vroeg komt hier de schoolbus en zijn ook wij weer bij de les. Rond 8.30 uur vertrokken en waren weer snel op de N7 die langs de autoroute A7 loopt. Na zo'n 25 km gaan we toch maar op de A7 rijden, zo voorkomen we heel wat rotondes en drukke dorpjes. Al snel zijn we voorbij Montelimar en bij afslag 18 rijden we de Vaucluse in, wat een prachtig gebied, olijfgaarden, lavendel velden en middeleeuwse dorpen, het is genieten van ons uitzicht. Dan de Drome in en via Nyons naar Vaison la Romaine naar de ons welbekende CP. Het is er rustig. Voor de lunch lopen we naar het centrum en genieten van een heerlijk frans menu met een heerlijke wijn uit deze streek, een goede Côtes du Rhone, het is tenslotte onze trouwdag!!! Terug bij de camper wordt het uitbuiken, nog te koud om buiten te zitten.

dinsdag 13 maart
Het bleef betrekkelijk rustig op de CP ondanks de marktdag vandaag. Het is stralend weer de de Mont Ventoux komt in alle glorie ter voorschijn. Er ligt nog sneeuw op. Om een uur of 10 lopen we naar het centrum, het is altijd een belevenis zo'n Provençaalse markt. Leuke kleding te koop en ja hoor, ook ik bezwijk weer. Er zijn allerlei heerlijke etenswaren, kazen, worsten en veel groente en fruit. We gaan koffie drinken en zien van alles voorbij komen, vooral inwoners van Vaison die hier hun inkopen doen. Nog weinig buitenlandse toeristen te zien. Gaan even bij de tourist info langs, er is hier veel te zien uit de oudheid, Romaanse opgravingen en een oud middeleeuwse wijk die hoog boven de stad ligt. Maar eerst terug naar de CP, een hapje eten maken en van het heerlijke weer en het mooie uitzicht op de Ventoux genieten. De Lidl is hier op loop afstand en we gaan eea aanvullen.
Helaas, de foto’s van de afgelopen dagen zijn op onverklaarbare wijze verdwenen!!!!

woensdag 14 maart
Worden weer wakker met een stralende zon, nog steeds wel een frisse wind. Rond een uur of tien gaan we wandelen richting La Haute-Ville, het oude historische Vaison. IMG_0002We steken de l'Ouveze over via een prachtige oude romaanse brug en beginnen aan de klim naar boven. We weg voert door allerlei leuke oude straatjes met middeleeuwse huizen en mooie onder doorgangen. Het is goed te belopen, vaak via trappetjes. We beklimmen de heuvel naar de resten van het kasteel en zien dat het gesloten is, er is niet veel meer van over dan de buitenmuren. Aan de andere kant van de heuvel lopen we naar de kathedraal waar volop wordt gerestaureerd en daarom mogen we er niet in, jammer want dat moet wel de moeite waard zijn geweest. Rondom de kathedraal staan een IMG_0005IMG_0011paar prachtige huizen met gevels in de renaissance stijl er is zelfs een oud joods wijkje. Er zijn heel veel galeries en ateliers van kunstenaars en het zal hier zomers wel druk zijn. Vandaar ook de vele terrasjes en restaurants, waarvan vele boven de rivier hangen. Leuk stadje waar zelfs nog volop wordt gewoond.We steken de rivier weer over en lopen naar de Notre-Dame-de-Nazareth, een romaanse kathedraal,een van de meest interessantste romaanse bouwwerken van de Provence. Vandaar lopen we langs de romeinse opgravingen van wat in die tijd een IMG_0023IMG_0024belangwekkende stad is geweest. Het is de grootste archeologische vindplaats van Frankrijk. Het museum laten we voor wat het is, in Griekenland hebben we al zoveel van de opgravingen met de bijbehorende schatten gezien. Dan even een cave bezoeken voor wat heerlijke Côtes du Rhone, uiteindelijk is dit de streek van deze wijn, er is zelfs een witte. We kopen wat rood en wit en gaan terug naar de camper waar we heerlijk in de zon kunnen zitten, een beetje uit de wind is het goed uit te houden. Na de late lunch besluiten we om een stukje verder te gaan, de verwachting is dat het morgen gaat regenen en Vaison hebben we nu wel gezien. Eerst even langs de Lidl voor de nodige aanvulling en dan naar het wijndorp Sablet. Daar staan we nu bij een wijnboer en hebben stroom. Gaan de blog bijwerken.