2017 NAJAAR Frankrijk–Spanje–Portugal (deel 4)

21 september
In Estarreja gaan we wat boodschappen doen en even tanken, hier bij de supermarkten is de diesel aanmerkelijk goedkoper, het scheelt al gauw 22 cent per liter. De brandstof is duur in Portugal. Dan richting Aveiro, ook nu weer via de autoweg, al die kleine plaatsjes doorkruisen is lastig. Aveiro is de derde stad van IMG_0007Portugal met erg veel industrie, vooral visverwerking. We rijden onder de grote lagune langs en zien in de verte Bico liggen, hemelsbreed een klein stukje. We gaan de brug over en rijden naar het schiereilandje, een smalle strook tussen de zee en de Ria Costa Nova. Dan door Costa Nova een heel charmant plaatje waar veel huizen in gekleurde strepen zijn geschilderd, het is zelfs nu nog een levendige plaats. We komen aan in Vaguera, eerst gekeken op de vrije CP in het dorp, een IMG_0002ongezellige boel en geen service dus door naar de officiële camper plek. Als we komen aangereden zien we dat we hier in 2011 ook al waren, het ligt erg mooi bij de prachtige duinen. Er zijn alle voorzieningen, ernaast ligt een groot zwembad dat nu leeg staat. Daar zijn ook de WC's en douches. Hier staan ook leuke houten huisjes waar nu heel veel surfers verblijven. Het is opvallend dat er zoveel jonge mensen naar deze plek toetrekken. Waarschijnlijk is het goed surfen hier. In de middag is er een poosje zee mist, dat komt hier vaak voor maar al snel gaat de zon weer schijnen. De avonden en ochtenden zijn fris maar als de zon goed doorkomt is het heerlijk.

22 september
Gisteren gezien dat we in 2011 ongeveer dezelfde route hebben gereden, met veel IMG_0008meer bezoeken aan culturele plaatsen. Nu is het echt zand, zee en zon!!!! Dus misschien voor de lezers niet zo interessant. In de loop van de ochtend pakken we de fiets en gaan over de mooie houten paden door de duinen richting het dorpje. Hier is wat levendigheid, er zijn wat winkels en terrassen open. Bij de plaatselijke vismarkt komen we mooie sardines die netjes voor ons worden schoongemaakt en ook een kilo'tje kokkels. Gaan we straks van smullen. Bij deze plek is een grote buitenkeuken met aanrechten en grill plekken, hoe makkelijk kun je het hebben!!!! De sardines waren heerlijk, zo groot en vers kennen wij ze niet in Nederland. We sturen Ton een app'je dat we een Steel Creek dependance hebben in Vaguera!!!!

23 september
WC leeg, watertank gevuld en weer op pad. Via Mira rijden we over binnenwegen naar de volgende bestemming, we rijden over een goede weg de N109 die IMG_0012verschillende dorpen doorkruist. Het is een wat desolaat gebied, eenvoudige huizen, akkers en vele afslagen naar de mooie stranden. Dan langs Figueira de Foz, een belangrijke havenstad die ook aan een grote lagune ligt. We rijden een paar grote bruggen over en dan zijn we al snel bij Praia de Lavos, waar de CP is. Als we komen aangereden schrikken we een beetje, rijen campers maar dan aan het eind, vlakbij het strand zien we een mooie plek, die is voor ons!!!Het is geweldig zoals we hier staan, de zee met het brede strand ligt rechts, voor ons de lage duinen en links de bossen en hoge duinen. Achter ons staan de meeste campers, vooral Portugezen die IMG_0018hier voor het weekend komen. Ook opvallend veel Nederlanders die dit mooie plekje ook ontdekt hebben. Het is gratis, er is water, douches en lozen van WC en vuil water, wat willen we nog meer? We koken de kokels die we gisteren hebben gekocht, zijn heerlijk. In de loop van de middag ga ik het dorp verkennen of er ook een restaurantje is voor de dag van morgen. Raak in gesprek met een Portugese die verteld dat er verschillende zijn o.m. een echt Portugees restaurant dat vandaag is gesloten. Ik fiets er even langs en het ziet er niet zo aantrekkelijk uit, een grote locatie met gesloten en verschoten gordijnen. Verder is het dorp groter dan wij hadden ingeschat, veel vakantiehuizen. Na een wat mistige ochtend is het nu weer prachtig weer, zo'n graag of 25 dus goed uit te houden.

24 september
Direct als we opstaan is er al de zon, boven zee en duinen is het nog wat mistig, maar dat verdwijnt snel. Rond 9.30 uur komt de bakker langs met verse broodjes, IMG_0021heerlijk bij ons zondagse eitje!! We wandelen langs het strand naar het dorp en gaan het restaurant aanbod bekijken. Er is zelfs een Frans restaurantje met specialiteiten uit de Elzas en een grill restaurant. We kiezen voor het 3e Perola de Oceano, het echt Portugese eethuis volgens mijn informatie van gisteren. We lopen erlangs en reserveren (op hoop van zegen) er is veel activiteit, er wordt gepoetst en binnen zijn een aantal grote eetzalen. Als we er om 13.30 uur aankomen weten we niet wat we zien, al die eetzalen zitten vol, goed teken. We kiezen het menu van de dag, eerst de soep van de zee, een heerlijke IMG_0028vissoep. Dan krijgt Rob Porco Alentego (varkensvlees met almejas (schelpjes) en blokjes aardappelen) voor mij is er Bacalao van het huis, een groot stuk gebakken kabeljauw met heerlijk gebakken aardappelen. Van alles veel te veel. Dan een toetje naar keuze en koffie. Rob vraagt om aguardiente (brandewijn) van de streek. Het smaakt hem goed en hij vraagt of hij dat hier kan kopen, dat kan en de prijs? We verstaan € 4,50 maar ons Portugees is niet zo best dus het kan ook € 40,50 zijn!!!!! We rekenen af en ja hoor slechts € 4,50 per liter!!!! Dus al snel 2 liter gekocht, zal Ton een blij mee zijn. Lekker even uitbuiken bij de camper en gaan dan het vervolg van onze reis bekijken. Niet ver van hier in het binnenland zijn een aantal belangrijke bezienswaardigheden w.o. Fatima, een groot klooster in Batalhe en een oud kasteel, beide op de Werelderfgoed lijst. Dus morgen daarheen. Rond een uur of 5 werd het erg mistig en fris buiten, dus lekker in de camper gaan zitten.

25 september
Gelukkig was de mist vanochtend grotendeels verdwenen. Vanaf Lavos rijden we de N109, een prima weg. Zo krijg je een beter beeld van Portugal dan rijdend langs de IMG_0031autoroute. Onderweg zien we een Intermarche, gaan er boodschappen doen en kunnen hier in grote wasmachines de was doen. Een geweldige situatie, de was erin, boodschappen doen, de was in de droger, koffiedrinken met Pasteis de Belem en dan alles weer schoon. Al snel zijn we in Batalha, een prachtig klooster, een van de zeven wonderen van Portugal. Het is een van de belangrijkste gotische meesterwerken ter wereld. De camper kan er vlakbij worden geparkeerd en wij lopen naar het klooster. In 1385 is begonnen met de bouw door de toenmalige koning van Portugal. In de kapittelzaal bevind zich het graf van de onbekende soldaat, er zijn veel memorabilia van de Grand Guerre 1914-1918. Hier wordt de wacht gehouden IMG_0039IMG_0052IMG_0066door twee Portugese soldaten. Het gewelf is een meesterwerk dat wordt beschouwd als het meest gedurfde gewelf ter wereld. Vooral de Capelas Imperfeits (onvolmaakt) maakt grote indruk op ons, dit is niet een onvolmaakte, maar een niet afgebouwde kapel omdat de toenmalige koning Manuel liever een graftombe had in Lissabon in het Jeronimos klooster te Belem dan hier in Batalha.
Daarna rijden we naar Fatima, het Portugese Lourdes. Vlakbij de basiliek is een grote parkeerplaats waar ook ruimte is voor campers. Aan het eind van de middag lopen IMG_0074we naar de basiliek en zijn stomverbaasd van alle drukte hier. Heel veel Japanners (met selfiestick) en een vrij nieuwe basiliek. Op 13 mei 1917 zagen 3 herderskinderen de maagd Maria verschijnen die in het bijzijn van engelen met brandende zwaarden, 3 profetieën uitsprak, het verloop van de wereldoorlogen, de opkomst van het communisme en een aanslag op de Paus. Deze zijn alle drie uitgekomen en elk jaar op 13 mei wordt er een grote processie gehouden. Ook wordt elke maand op de 13e een speciale mis opgedragen. IMG_0077IMG_0080In de basiliek zijn de drie graven van de herderskinderen die op 13 mei 2000 zalig zijn verklaard door de Paus. Het plein hiervoor is gigantisch, het schijnt zelfs groter te zijn dan het St. Pieters plein in Rome, tijdens de zaligverklaring stonden er 750.000 mensen op het plein. Op verschillende plaatsen wordt de mis opgedragen. Hier kun je ook letterlijk een kaars branden, er zijn grote vuren waarin de kaarsen worden gegooid, sommige hebben afbeeldingen van voeten of handen. We zien op het grote plein mensen die op hun knieën over het pad der boetedoening naar de basiliek kruipen en we horen aan alle kanten vreemde talen.Vanaf 1919 is men begonnen met de bouw van de basilieken en alle bijgebouwen, een gigantisch complex omzoomd door mooie parken. Wij krijgen genoeg van alle heiligheid en wandelen terug naar de camper.

26 september
We rijden Fatima uit op weg naar Tomar. Komen al snel aan op de voormalige gemeentecamping waar nu de mogelijkheid is voor campers om te verblijven. Een IMG_0089mooi terrein met veel schaduw, het sanitair ziet er mooi uit, helaas alleen koude douches. We krijgen van de beheerder een stadsplan en lopen naar het beroemde Convento do Christo, het is een absolute must om dit te bezoeken volgens de Trotter. Via een mooie brug lopen we door een gezellige winkelstraat naar het plein van de Republiek. Hier staat weer een mooi kerkje met een prachtige toren. De stad ziet er mooi uit, leuke straatjes, mooie huizen, tot nu toe een van de leukste steden. Aan het eind van de plein gaan we omhoog lopen naar het Convento, een hele klim. Gelukkig zijn we vroeg en is het nog niet zo warm. We naderen de 12e eeuwse IMG_0094IMG_0105vesting muren, die zien er nog zeer solide uit. Door een van de poorten gaan we naar binnen en aan de bezichtiging beginnen. Het klooster werd in 1160 gesticht door de religieuze ridderorde van de Tempeliers met als middelpunt het Charola, een bidkapel gebaseerd op het heilige graf in Jeruzalem. Het is een cirkelvormige kooromgang met een rotonde die rust op acht zuilen, rondom zijn vele 16e eeuwse schilderijen met afbeeldingen uit de bijbel. Hier kwamen de ridders te paard de mis bijwonen voor ze IMG_0110IMG_0118op kruistocht vertrokken. Er zijn vele kapellen met tegeltableaus die alle over het leven van Christus verhalen. Er is het beroemde raam van Tomar, het is het fascinerendste bouwwerk van Portugal, gemaakt rond 1510-1535. We lopen door verschillende kloostergangen, de een nog mooier dan de ander. Er zijn onderkomens waar de gasten ontvangen werden en ook simpele onderkomens voor de monniken. We zien de refter met de bijbehorende keukens, waar het zwarte roet nog te zien is. Na een IMG_0123paar uur te hebben rondgelopen, je raakt niet uitgekeken, dalen we weer af naar het leuke plein waar onze dorst wordt gelest. Dit was voor ons een absoluut hoogtepunt van alles wat we in Portugal hebben gezien, het verslaat zelfs het Jeronimos klooster in Lissabon en dat was al zo prachtig!!! Terug naar de camping, het is behoorlijk warm geworden. In de camper is het zelfs 35 graden maar we zitten lekker buiten in de schaduw, goed uit te houden.