2017 NAJAAR Frankrijk–Spanje - Portugal (deel 2)

9 september
Het was een heftige nacht, stortregen op het dak en veel wind. We hebben gekeken hoe het weer is langs de noord kust van Galicië, maar dat belooft niet veel goeds, dus het plan gewijzigd. We rijden grotendeels door het rustige Les Landes en gaan voor Bayonne de autoroute op. Bij de grens is veel file, de vrachtwagens staan hier bijna stil. Later blijkt dat een groot deel van de weg 1 rijbaan is geworden zodat het lang duurt eer iedereen er door is bij de Peage. Dan Spanje in, het is altijd een prachtig landschap, de uitlopers van de Pyreneeën. Onderweg werden we geregeld overvallen door heftige buien die bijna al ons zicht wegnamen, dus maar rustig rijden. Het is een prima weg naar Burgos. Rond 3 uur komen we aan op de camperplaats vlakbij een grote supermarkt. Er is een groot deel van de parking gereserveerd voor campers en prima service. Al snel loopt het hier behoorlijk vol en wordt er aan alle kanten gezocht naar een plekje. Wij lopen naar het winkelcentrum en kopen vers brood.

10 september
Zowaar de zon schijnt als we wakker worden. Na het ontbijt gaan we richting het IMG_0028IMG_0033centrum en nemen de bus. Eerst op zoek naar het toeristenbureau en daarna naar de kathedraal. De bouw is in 1220 begonnen en door de eeuwen heen is er veel aan toegevoegd. Wat een geweldig bouwwerk, bij de ingang krijgen we een audio apparaat dat ons in het Nederlands uitleg gaf over alles wat er te zien is, wat een service. De verschillende kapelletjes zijn prachtig voorzien van beeldhouw en schilderwerk. Het was overweldigend we zijn er uren mee zoet geweest. Al veel kerken en kathedralen gezien, maar deze slaat alles. Dan eerst maar even een drankje op een van de leuke IMG_0013pleintjes die er in de stad zijn. We zien heel veel bedevaartgangers die op weg zijn naar Santiago de Compostela, voorzien van een St. Jacobs schelp en meestal een flinke rugtas. Daarna lopen we omhoog naar de restanten van het kasteel. Eind jaren 70 waren we hier al samen met Mascha en Annemiek, er is veel veranderd, de weg omhoog naar het kasteel gaat nu via trappen en loopt makkelijker (nou ja, makkelijk!!) dan de zandpaden van destijds. Een hele klim maar eenmaal boven loont het mooie uitzicht over de stad. In 884 is men begonnen met de bouw en er zijn veel overheersers geweest die het kasteel hebben bewoond. Nu staan er nog wat muren en sommige van de torens. Dan maar weer afdalen en opnieuw via leuke straatjes IMG_0037en pleinen komen we op een pleintje met een leuk restaurantje, waar we net als de Spanjaarden een late lunch nuttigen. Smaakte goed. Op naar de bus en terug naar de CP waar we nog even van de zon konden genieten. We staan hier bij een parkje waar door een aantal mensen uit Ecuador enthousiast volleybal wordt gespeeld. Ze waren er ook gisteravond al en het is opvallend hoeveel van de Ecuadoranen hier zijn. Hele gezinnen genieten van het spel. Even gevraagd en ze komen hierheen voor werk.

11 september
Onze volgende stop is Palencia, we zijn er al vaak langsgereden maar nooit gestopt. IMG_0041Er is een prima CP vlakbij een mooi park. We zijn er al rond 11 uur en na de koffie gaan we richting het centrum dat hier vlakbij is. Snel zijn we op de Calle Mayor, de hoofdstraat die helemaal door de stad loopt. Er staan mooie huizen langs deze straat en bijna allemaal zijn ze voorzien van miradors, een soort hangende gesloten balcons. Even langs de tourist info voor een plattegrond en we zien dat er heel veel kerken zijn, allemaal oud en mooi. Ons doel is opnieuw een kathedraal, lang niet zo groot als in Burgos maar ook zeer de moeite IMG_0048waard. Vooral de oude crypte is bijzonder mooi. Weer buiten is het behoorlijk warm geworden en dus een drankje op de Plaza Mayor met wat tapas. Terug bij de camper kunnen we heerlijk in de schaduw buiten zitten. Na een poos bemerken we dat de koelkast het niet doet!!!!! Al jaren ons probleem, Rob onderzoekt alles en kan dit keer het euvel niet verhelpen. We gaan dus maar weg hier op zoek naar een plek waar we elektra kunnen krijgen. Net als we de stad uitrijden zien we bij een groot benzinestation ook een camperplaats. We stoppen en we IMG_0051kunnen hier zelfs elektra krijgen van de aardige uitbuiter van het tankstation!!! Hij weet in de buurt geen camperbedrijf, helaas. In de camper gaat Rob zelf op zoek op internet en vindt zowaar hier in Palencia een camper/caravanbedrijf. We bellen even en kunnen morgen vanaf 9 uur terecht.Na het eten gaan we nog even naar de overkant waar een leuke Spaanse bar is met een aardig terras.Je kunt hier zelfs eten, alles heel eenvoudig, maar in z'n totaliteit is dit een prima overnachtingsplek. We gaan het aanmelden bij CamperContact!!!

12 september
Rond 9.30 zijn we bij het camper bedrijf. In eerste instantie is de eigenaar wat stug IMG_0059maar we gaan toch de werkplaats in. Later blijkt dat hij geen Engels spreekt en maar wat blij is dat wij ons een beetje kunnen redden in het Spaans, dan blijkt het ook een aardige kerel met verstand van zaken. Er komt een 2e monteur bij en na veel zoeken kunnen ze het probleem verhelpen. Alles was geoxideerd, dat wordt schoongemaakt en er worden wat nieuwe onderdelen geplaatst. Ja hoor, de koelkast werkt weer op gas, men adviseert ons eea in Nederland te vervangen. Dan rijden we richting Benavente, de N610. Een zeer rustige weg van ruim 100 km die dwars door de z.g. Campos loopt. We zien alleen maar lege kale vlaktes waar IMG_0062waarschijnlijk graan is op verbouwd, nu lijken het wel de steppes die we in Turkije zagen. Hier en daar is een klein gehuchtje waar veel van de huizen uit leem zijn opgetrokken, een deel is vaak ingestort. Deze bouwsels doen ons weer denken aan de bouwwerken in Marokko. Wel heeft elk dorpje een mooie kerk!!! Na die eindeloze weg slaan we af naar de A 52, een autovia richting Ourense. Het landschap is plotseling veranderd, groene heuvels en veel water. Bij het mooie bergdorpje Puebla de Sanabria slaan we af gen gaan we naar de camping. Wel even lekker, een goeie douche wat wassen en ook de blog plaatsen. Ook vandaag was het weer prachtig weer, zon en zo'n 24 graden.