2017 NAJAAR Frankrijk – Spanje – Portugal (deel 1)

31 augustus
De camper is gepakt, we zijn er klaar voor.Vandaag nog een verjaardag van onze kleinzoon, morgen eerst naar Venlo voor de schotel en dan door naar Merselo, waar we op zaterdag een feest mogen meemaken.We kunnen daar bij onze familie in de tuin staan en gaan dan op zondag richting het zuiden.

1 september
IMG_0009Thuis alles afsluiten en op naar Venlo waar we naar Camperservice-Nederland gaan om de schotel te vervangen. Het was al snel gefikst en dan door naar Merselo, naar Jos en Berry waar men al druk doende is om de feesttent te installeren. Er zijn al wat gasten gearriveerd die allemaal helpen. Berry heeft voor ons allemaal een lekker maal gemaakt en we zitten gezellig rond het vuur buiten en testen de muziek. Al snel wordt er “proef”gedanst en het wordt een leuke avond.

2 september
IMG_0020IMG_0078Er is een uitgebreid ontbijt en daar na volgt de aankleding van de tent met feestversiering, een hele klus. De cateraar zorgt dat de happen en dranken voor de avond klaar staan en het feest kan beginnen. Vanaf 8 uur druppelt het binnen en al gauw zijn er zo'n 100 man die feest komen vieren.Leuke sketches en toespraakjes vanwege het 30-jarig huwelijk en Berry's 60e verjaardag. Buiten zijn verschillende vuren die ons opwarmen en er wordt flink gegeten en daarna gedanst. Het ging door tot de vroege uurtjes van de zondag!!!Een domper was voor ons dat we vandaag een telefoontje kregen van Xander Sas dat zijn vader Simon plotseling was overleden, een goede camper reisgenoot. Samen met Minke, zijn vrouw, hebben we verschillende reizen gemaakt en elkaar vaak onderweg getroffen. Door de mooie reisverslagen van Minke met prachtige foto's zijn ook wij een blog begonnen.

3 september
IMG_0103Na weer een ontbijt gaan wij op pad. Via Eindhoven – Antwerpen – Gent rijden we naar Doornik (Tournoi) naar de camperplek. Vanwege de festiviteiten volgende week was de plek afgesloten, maar we konden uitwijken naar een parking verderop waar ook een ruimte was voor campers. Laat in de middag lopen we naar het leuke centrum, er is volop activiteit, de terrassen zitten vol. Ook wij doen ons tegoed aan een heerlijk Belgisch biertje en later genieten we van garnalenkroketjes.

4 september
Via Arras, Amiens, Rouen naar Evreux. Onder Evreux stoppen we in Nonancourt, een mooie CP die eigenlijk al vol is. Er zijn hier bij de Marie nog wat parkeerplaatsen waar we maar gaan staan. Dat wordt getolereerd. Het valt ons op dat er heel veel Engelse campers onderweg zijn en ook hier staat het vol met de Britten. We maken een leuke wandeling door het dorp en gaan naar het postkantoor om een condoleance kaart voor de familie Sas te posten.

5 september
Vandaag eerst naar Dreux, het is nog steeds bewolkt en af en toe miezert het wat. We verlangen naar de zon. Dan Chartres – Tours – Poitiers richting Angouleme. IMG_0129Onderweg wat boodschappen en zowaar de zon gaat schijnen. We stoppen bij Verteuil op een mooie CP en gelukkig nog plaats. Later loopt het hier ook weer vol, met.... ja, ja, Engelse campers. We wandelen naar het historische dorp, waar een prachtig kasteel is. Het is in de 11e eeuw gebouwd en er hebben verschillende belangwekkende Fransen gewoond, diverse koningen etc. Ook nu is het nog een prachtig dorp om door te wandelen. De rivier Charente slingert door het dorp en geeft een special tintje aan dit mooie dorp.

6 september
Verder op weg naar het zuiden, eerst langs Angouleme, dan de N 10 richting Bordeaux. IMG_0133IMG_0136Goeie weg. Rond Bordeaux erg druk, dan de afslag naar Arcachon. We vinden er al snel de CP, goeie plek met een fantastisch uitzicht op de bassin van Arcachon. Rond een uur of 3 de wandelschoenen aan en richting het centrum van Arcachon. Het is een mooie route langs het strand en gedeeltelijk door de buitenwijk. Wel een fikse wandeling en in het centrum gaan we even naar de tourist info. Door centrum terug, een leuk winkelgebied en al snel weer langs de kust over de boulevards. Na 5 uur zijn we weer terug op de CP na zo'n 10 km te hebben gelopen!!!! Het is inmiddels helemaal vol op de CP, we kunnen nog lekker buiten zitten, af en toe in de zon.

7 september
De beloofde zon blijft achterwege dus we vertrekken hier maar weer. Gaan eerst op zoek naar de Lidl en daarna rijden we langs de duinen van Pilat naar Biscarrosse. De IMG_0139IMG_0141duinen zijn erg hoog en het doet ons denken aan de duinen in de Sahara in Marokko. Het zal hier in de zomer erg druk zijn, veel voorzieningen en vakantiehuizen. Dan via Mimizan naar Contis Plage waar we een camperplek hebben gevonden vlak aan de zee. Mooie plek met alle voorzieningen, elektra, douches, WC's en veel ruimte. We maken een wandeling richting het dorpje, mag eigenlijk die naam niet hebben, een paar restaurantjes, wat kleine winkeltjes en surfshops, wel heel veel surfers die van de mooie golven aan deze kust profiteren.

8 september
Zowaar de zon doet een poging om door de wolken heen te breken. Na wat IMG_0144huishoudelijke klussen pakken we fiets en gaan door de uitgestrekte pijnboom bossen richting Cap de l'Homy. Het is heerlijk fietsen, goede fietspaden en nauwelijks verkeer. Bij de Cap aangekomen krijgen we een prachtig uitzicht over de mooie stranden hier. Ook nu weer heel veel surfers en een flink aantal badgasten die toch een duikje in de zee wagen. Terug op de CP besluiten we om een lekker hapje te gaan eten in een van de restaurantjes hier, geen spijt, was lekker!!!
Straks gaan we de blog publiceren en morgen weer verder richting Spanje.