Voorjaar 2017 Spanje (deel 8)

3 mei

IMG_0001We vertrekken uit Caravaca en rijden via Murcia, de RM 15 en dan de A 7 richting Alicanta. Voorbij Alicante nemen we een stukje tolweg, AP 7, gaan er bij Oliva af om wat inkopen te doen bij de grote supermarkt van Family en bij de Lidl, zo kunnen we weer even vooruit. Snel zijn we in Cullera en treffen daar Jo en Nick weer, het is goed weer en we komen wat bij van alle indrukken in Caravaca. We gaan de blog weer bijwerken en het plaatsen lukte goed.

4 mei

Een heerlijke dag in Cullera, eerst op de fiets naar de stad, er is markt vandaag. Je kunt hier altijd goed textiel kopen, niet alles is onze smaak maar het ondergoed en ook de T-shirts zijn spotgoedkoop. Gezellig met z'n vieren wat rondslenteren en een drankje op een terras om de marktgangers te bekijken. Rond een uur of 2 gaan we naar ons favoriete restaurantje aan de haven voor een dagmenu. Weer prima.

5 mei

IMG_0002Jo en Nick vertrekken vanochtend richting Cambrils. We zijn van plan hier nog wat te blijven maar rondom ons vertrekt bijna iedereen en wij besluiten in de middag om ook te gaan. Snel rondom Valencia via de A7 en dan CV 10 en CV 20. Een stukje de N 340 en al snel bij Benicarlo. Wij rijden naar een camping die ons onderweg is aanbevolen, l'Orangeraie in Cálig net boven Benicarlo. Een hele mooie camping met prachtig zwembad en heel veel mooie bomen en planten. Goed sanitair, prima voor een overnachting.

6 mei

Besluiten nu eens anders te rijden, gaan bij de Ebro Delta richting Tortosa de C12, IMG_0005die voor een groot deel langs de Ebro loopt. Het eerste stukje was wat hobbelig, maar al snel genieten we van de prachtige vergezichten. De Ebro slingert door het landschap en wordt omgeven door prachtige rots formaties, overal duikt dan weer de rivier op, soms met grote stroomversnellingen. Bij Mora verlaten we even de C12 en gaan de N420 op naar het wijndorp El Masroig. Hier is een grote coöperatief waar ook gelegenheid is om te overnachten. We gaan in de winkel wijn proeven en slaan het eea in, er is ook voortreffelijke olijfolie. Dan weer terug naar Mora de C12 op, we kijken even bij IMG_0006Asco naar een camperplek maar dat vonden we niks. Richting Lleida blijft het landschap prachtig, we genieten. Dan gaan we de A2 op, richting Barcelona/Gerona, het wordt een herhaling, ook nu weer een prachtige weg dwars door een mooi natuurgebied. We stoppen bij Cervera, daar is een erg goede (gratis) camperplek bij het toeristenbureau en de politie aan de overkant. We zijn er al tijdig en kunnen van het mooie weer genieten, het waait hier wel hard, maar de camper houdt ons uit de wind. S' Avonds lopen we naar het centrum waar een indrukwekkende oude meelfabriek staat en ook een heel mooi oud gebouw van de universiteit. Verder kan ons het centrum niet bekoren, veel leegstand en verwaarloosde panden. Helaas geen foto toestel mee en dus geen beelden. Vlakbij de CP is een goede pizzeria waar we heen gaan voor een mooie afsluiting van deze dag.

7 mei (zondag)

De CP ligt vlakbij de afslag naar de C25 richting Manresa. Langs de weg staan heel veel fruitbomen, blijkbaar een vruchtbaar gebied, bij Manresa richting Vic nog IMG_0008steeds de C25 maar nu veel korenvelden. Deze rustige weg hebben we al eerder gereden en is een prima alternatief om de drukte rond Barcelona te vermijden. Na een flink aantal tunnels nemen we onder Girona de afslag naar St. Feliu en belanden weer in Palamos, op de CP Empordarea waar we ook op de heenweg stonden. Het is er nu aanmerkelijk rustiger en we staan weer prima. Willen hier tot dinsdag blijven en dan richting Frankrijk. Kregen een bericht van onze zwager Peter dat hij in Serignan staat en dat we elkaar misschien in Gruissan kunnen ontmoeten. Ook Jo en Nick komen morgen hierheen om verder huiswaarts te keren.

9 mei

Na nog een dagje Palamos gaan we nu verder richting Gruissan naar de camperplaats Quatre Vents, mooi gelegen met aan alle kanten uitzicht op het IMG_0013IMG_0019water. Er zijn veel havengedeeltes waar mooie boten liggen. We zijn er al op tijd en gaan eerst naar de cave om de wijn aan te vullen. Nadat we een leuke plek hebben gevonden lopen we naar de haven en gaan een visje eten. Het is altijd gezellig hier. Rob heeft zelfs met George Brassens het glas kunnen heffen.  Peter heeft laten weten dat hij het te ver vindt om hierheen te komen. Hebben we alle begrip voor omdat wij morgen weer verder gaan. We genieten van een mooie zonsondergang.

10 mei

Vanuit Gruissan zijn we al snel op de A75, altijd een prachtige weg om te rijden. Het weer is goed, af en toe wat veel wind. Bij Riom gaan we richting St. Pourcain. Jo en Nick zijn al gearriveerd en al snel staan ook onze stoelen buiten langs de rivier de Sioule waar volop eenden gekwek is.

11 mei

Richting Chalon, nu een andere weg dan op de heenreis, eerst de N 70 dan de N 80. Bij Givry gaan we de D981 op. Givry is een leuke plaats, er was markt, dus heel druk in en om het dorp. IMG_0021IMG_0024We rijden hier dwars door de wijnvelden van de Bourgogne, heel leuk maar lastig rijden. Al die rotondes en stoplichten in de dorpen houden erg op. Via Chagny en Meursault rijden we naar Beaune, gaan er dwars doorheen, ook weer geen goeie optie!!!! Wel vele wijnhuizen, maar we laten ze voor wat het is. Dan de D974 naar Dijon, na de rondweg weer de D974/D674 naar Langres, een mooie garnizoensplaats. Dan de D74 naar onze eindbestemming voor vandaag Goncourt, een leuke plek langs de Maas. Het was een regenachtige, heftige, drukke dag met veel oponthoud, dus nu goed rusten!!! Er kwam een jongetje langs de camper om eieren te verkopen. Eigenlijk hadden we er nog voldoende, maar hij vroeg het zo lief dat we toch maar een doosje hebben gekocht.

12 mei

De hele nacht heeft het geregend maar als we vertrekken wordt het droog. Al snel zijn we bij Toul waar de tolvrije autoroute begint. Via Nancy en Metz rijden we door Luxemburg. IMG_0026IMG_0028Daarna in België richting Martelange, via de N4, hier tanken we altijd op de grens van Luxemburg. Ook nu weer aantrekkelijk, 0,95 ct per liter diesel. We hebben met Jo en Nick afgesproken in Bastogne om onze laatste dag te vieren. Al rond 12 uur zijn we er en ook zij komen er snel aan. Na een poosje lopen we richting het centrum en belanden in de Pizzeria di Giorgi, ons welbekend van een eerdere stop in Bastogne. We gaan er heerlijk eten en evalueren een beetje de reis, we hebben ervan genoten, het is altijd gezellig met elkaar, vooral de dagelijkse borrel!!!!Buikjes rond, dorst gelest en de zon schijnt geregeld, dus we gaan nog lekker buiten zitten in het parkje dat grenst aan de CP. Er komen hier veel campers om te overnachten, het ligt vlak langs de routes.

13 mei

IMG_0029We blijven op de N4 richting Namen, een prima route. Dan voor Namen de A4 naar Brussel, de a1 snel rijden we Nederland weer binnen. Het was een snelle rit vanaf Bastogne, om 8.45 uur vertrokken en om 12.30 uur thuis. Heerlijk om te zien hoe mooi de tuin is, de blauwe regen in volle glorie. 's Avonds verraste Mascha ons met een heerlijk asperge maal, heerlijk om weer thuis te zijn.

Ondanks het zoveelste bezoek aan Spanje hebben we er weer van genoten. Bekende en goede vrije camper plekken, leuke mensen en fantastische feesten. Het geregeld samen verblijven op sommige plekken met Jo en Nick is leuk.

Nu de camper leeg en schoonmaken, de wasjes draaien en de tuin verzorgen.