Voorjaar 2017 Spanje (deel 5)

11 april
Op naar Cartagena, veel gelezen over de Semana Santa processies. Al snel vinden we de IMG_0012IMG_0008CP bij een groot Shell station aan de rand van de stad. Prima plek voor een stadstripje, de grote supermarkt van Eroski aan de overkant waar we wat boodschappen doen. Bij het Shell station krijgen we een plattegrond van de stad en een boekje over de processies. Er zijn er heel wat en zo rond 21.30 gaan ze van start. Tegen half 7 lopen we richting het centrum, het is een mooie stad met brede boulevards. Een groot voetgangers gebied met mooi verzorgde winkels, langs de smalle straatjes staan overal stoeltjes opgesteld dus we denken dat de processie hier voorbij komt. We genieten van de sfeer in de stad, veel mensen die hier nog inkopen doen en lekker door de stad slenteren. We lopen IMG_0018naar de grote haven en zien daar het schip liggen dat een project was van Wubbo Ockels, zeer modern uitgerust met zonnepanelen. Het is een mooie haven met ook hier zeer verzorgde tuinen met veel beelden. Overal zie je al de mensen die gaan meelopen in de processies, militairen in hun mooiste tenues, veel verschillend gekleurde deelnemers met hun puntmutsen á la XXKlan. We drinken wat in een leuk café en gaan tegen 20.30 uur ook maar op een stoeltje zitten langs de kant van de straat. Veel mensen hebben proviand meegebracht en het wachten gaat beginnen, wij genieten van de pantoffelparade. Iedereen is z'n paasbest. Na een uurtje komt men € 5 per stoeltje innen, wij zijn blij dat we zitten want je kunt bijna nergens staan en een paar uur staan is ook geen pretje. Tegen 22.15 uur horen we dat er beweging is en gaan de eerste muzikanten verschijnen. Het is IMG_0085IMG_0082een totaal ander gebeuren dan we eerder in Spanje gezien hebben. Er zijn muziekkorpsen, militaire parades, palo's die ook weer worden gedragen door sterke mannen, maar vooral heel veel kinderen die handen vol snoep uitdelen. Ze worden begeleid door ouders die ze steeds weer voorzien van een nieuwe voorraad lekkers. De kinderen langs de kant worden goed bedeeld, ze vullen grote plastic tassen met het snoepgoed. Zowel de begeleiders als de kinderen zijn in het rood gekleed, zeer verzorgd IMG_0022allemaal. Vooral de militairen maken indruk, ze lopen in de paradepas en we zien dat het zeer vermoeiend is. De beelden op de palo's vinden we minder mooi dan b.v. In Sevilla, maar ze zijn erg groot en we denken dat er wel 150 tot 200 man onder lopen, hevig puffend. Gelukkig stopt de stoet vaak en kunnen ze even uitblazen. Het was een indrukwekkend gebeuren. Ver over 12 uur is het dan voorbij en gaan wij aan de wandeling terug beginnen. Rond 1.00 uur zijn we weer bij de camper, moe maar voldaan.

12 april
We maken hier gebruik van de goede autowas gelegenheid bij de Shell en de camper komt IMG_0022 - kopieIMG_0003Spic en Span weer tevoorschijn. Dan rijden we naar Sangar, een camperbedrijf net buiten Cartagena om een nieuwe stoel voor Rob te kopen, de oude heeft het na vele jaren goede dienst toch begeven!!! Ons doel is de geitenwei dus we gaan in Puerto de Mazzaron flink wat inslaan. We zijn verrast door het grote aantal Engelsen dat hier rondloopt in de Lidl, er was nauwelijks een parkeerplek te vinden. Het lukt en met flink wat voorraad gaan we naar Cañada de Gallego, de geitenwei. We zien ook Siem en Joke hier weer, zij zijn er eigenlijk altijd, brengen hier maanden door. Ook Jo en Nick verwelkomen ons, ze staan op een mooi punt en wij sluiten aan.Verder is het tamelijk rustig hier, wel opvallend veel Engelsen, het blijkt dat ze allemaal de App van Camper Contact (NKC) hebben waar deze plek nu in voorkomt, hoewel het geen officiële CP is. Bellen nog even met Emile om hem te feliciteren met zijn verjaardag en horen dat op 24 april de open hart operatie gaat plaatsvinden, wensen hem veel sterkte en beterschap.
Gereden 93km

13-14 april
IMG_0039 - kopieLuie dagen, het is heerlijk weer, we lopen naar Playa Perchelles waar het druk is aan het strand. De meeste Spanjaarden hebben deze week vakantie en ook hier weer veel Engelsen. Het strandtentje draait volop en is weer uitgebreid, ze doen blijkbaar goeie zaken.

15 april
Even op de fiets naar Cañada voor wat vers brood en water, dan fietsen we door naar IMG_0024 - kopieIMG_0034 - kopieCalnegre om een tafeltje voor ons vieren te reserveren voor morgen. We fietsen door het kassengebied en zien dat er steeds meer plastic kassen gaan verdwijnen en plaats maken voor fruitbomen. Het is momenteel een overvloed van bloemen, vooral de gele en witte margrieten hebben de overhand, prachtig om te zien. Ook de roze strobloemen zijn prachtig. We zijn al vele jaren hier geweest met Pasen en het is bijna een traditie om dan bij El Faro te gaan eten. Onderweg zien we heel veel Spaanse campers langs het strand staan.We bellen even met Loes via WhatsApp om te feliciteren met haar verjaardag en zijn heel tevreden over het KPN kaartje dat we in Nederland hebben aangeschaft. We kunnen hiermee door heel Europa  onbeperkt internetten voor maar   € 7,50 per maand, het werkt uitstekend, soms wat langzaam.

16 april
1e Paasdag, natuurlijk een Paasontbijtje, dat hoort erbij. Het is wat bewolkt, eigenlijk voor het eerst. En dan tegen 2 uur richting Calnegre. Bij de campers die IMG_0012 - kopieIMG_0015 - kopieonderweg langs het strand staan, zijn grote groepen bezig met grillen, een en al gezelligheid. Aangekomen bij El Faro is het heel druk, goed dat we hebben gereserveerd anders was er echt geen plek geweest. Inmiddels is de zon weer gaan schijnen en wij zitten heerlijk met de voetjes in het zand en bestellen veel lekkere happen, de vis is de hoofdmoot en niet te vergeten de lekkere wijn. We worden bediend door Juan, een heerlijk jong dat goed voor ons zorgt. Ook nu weer genieten van het Spaanse spektakel dat zich rondom ons afspeelt, jong en oud vermaakt zich hier. Verschillende kinderen spelen in de zee en de ouders genieten van al het lekkers dat op tafel komt.Tegen 16.30 fietsen we weer terug en gaan dan uitbuiken, de avondborrel schiet er vandaag bij in!!!!! Het was een heerlijke dag.

19 april
De afgelopen dagen genoten van deze mooie omgeving, een wandeling naar Playa Perchelles waar het nog steeds druk is met Engelsen. Karel kwam weer eens langs, IMG_0044 - kopieIMG_0030 - kopiehij woont al jaren in een oude camper bij een boer, hier vlakbij en we gaven hem voorheen altijd onze uitgelezen Nederlandse boeken, nu met de e-books is er weinig meer weg te geven. Hij is zo doof als een kwartel maar vindt het leuk om een babbeltje met ons te maken en hij bracht mooie tomaten mee. Jo en Nick vertrekken vandaag en wij zijn even naar Mazzaron Puerto geweest om de voorraad een te vullen, diesel getankt en de watertank is ook weer vol. Helaas is het weer minder vandaag, een harde wind, hoge golven en vooral veel stof!!!!

20 april
We gaan weg van de geitenwei, heel veel wind, veel stof en zout. Kunnen niet IMG_0001 - kopie (2)buiten zitten, verre van aangenaam. Het was toch al ons plan om aan het eind van de week richting de camping in Bolnuevo te gaan, zondag is er markt in Puerto Mazzaron, altijd leuk.Ook is er weer eens een wasmachine nodig. Dus maar ingepakt en richting de camping. Eerst even langs de autowas bij het benzinestation in Cañada, zout en stof weer van de camper. Het is hier nu prima, een mooie plek gevonden (bijna geen wind), kunnen lekker buiten zitten. We noemen dit altijd de bloemencamping, het is prachtig om te zien wat hier allemaal bloeit. Ook nu weer volop internet dus we gaan de blog verzenden.