Najaar 2013 Turkije Deel 7

2 oktober
Gegoten heeft het de afgelopen nacht en er was heel veel weerlicht, wel mooi om te zien. Ook vanochtend bleef het regenen en veranderde de camping in een modderpoel. IMG_8046IMG_8048Later in de morgen werd het weer droog en ging zelfs de zon weer schijnen. Alle moddertroep werd schoongemaakt en we besluiten verder te gaan richting Datça. Wij rijden weg en na een poosje kregen we een SMSje van Ingrid dat beide campers vast zaten in de modder. Gelukkig was er een tractor op de camping die ze eruit heeft getrokken. We ontmoeten elkaar weer op een IMG_8055IMG_8052parkeerplaats in Datça en lopen er wat rond. Het is een leuke plaats, een mooie jachthaven en veel gezellige terrassen eromheen. Bij de haven informeren we naar de overtocht vaan Bodrum, helaas kan er maar 1 camper per keer mee, dus daar zien we maar vanaf. We drinken thee op een terras, lopen wat door een winkelstraat en genieten van de gezellige drukte hier. Dan rijden we naar de camping, die prachtig ligt aan de baai met uitzicht op de haven. Ook hier is het wat blubberig maar uiteindelijk staan we weer goed.

3 oktober
We worden wakker en merken dat het behoorlijk hard waait, het is frisser dan we gewend zijn. IMG_8067IMG_8062Na het ontbijt gaan we met Paul en Ingrid lopend langs de baai waar mooie zeiljachten liggen, er ligt zelfs een Nederlander. Dan naar het plein waar de Dolmus busjes staan. We moeten zo'n 3 kwartier wachten op het busje naar Eski Datça en gaan een kijkje nemen in verschillende leuke winkels waar olijfolie en amandelen worden verkocht, die in allerlei producten verwerkt worden. De streek is bekend van deze producten, het schijnt de beste olijfolie van Turkije te zijn. De Datça amandelen zijn de meest heerlijke van Turkije. Ze zijn erkend als s' werelds beste amandelen. De Amerikaanse komen op nr. 2. Er zijn veel verschillende soorten die voor verschillende doeleinden gebruikt worden. IMG_8069IMG_8074IMG_8079Ook is de honing een product van de streek en wordt overal te koop aangeboden. We nemen een busje naar Eski Datça, het oude dorp wat iets hoger ligt. Het is een dorpje waar men bezig is de huizen te restaureren. We lopen er wat rond en bekijken het dorp, kleine smalle straatjes en veel oude huizen. Overal zien we hier de amandel- en olijfbomen. Nadat we wat hebben gedronken nemen we het busje weer terug naar Datça IMG_8083IMG_8085IMG_8080en gaan er olijfolie kopen die keurig wordt bezorgd op de camping. We eten wat in een kleine Lokanta, een Turks eethuisje waar de familie de scepter zwaait. Het lijkt hier een beetje Grieks, er staan ovenschotels in een vitrine en je kunt kiezen wat je wilt eten. Wij kiezen een groente-aardappel-gehakt schotel die prima smaakt. Oma zit naast ons olijfbladeren te vullen met een gehaktmengsel, ook dit lijkt weer op de Griekse dolmas. Ze wordt geregeld door haar kleinzoons geknuffeld, er hangt een leuke amicale sfeer. Terug op de camping genieten we nog wat van de zon en aan het eind van de middag wordt keurig de olijfolie bezorgd. We zoeken een plekje dat uit de wind ligt en brengen nog een poos in de zon zittend door, ook hier merken we nu dat de herfst begonnen is en er wordt korter geborreld dan we gewend zijn. Iedereen gaat tijdig de camper in.

4 oktober
Even wennen zo'n frisse nacht, maar gelukkig schijnt de zon. Na het ontbijt lopen we wat door een ander deel van het stadje en gaan weer langs de jachthaven. Nu liggen er ook enkele Hollandsche zeiljachten die hier gestationeerd zijn en waar wekelijks gasten op worden ontvangen om een zeilvakantie door te brengen. Het is een leuke bedrijvigheid rond de haven. IMG_8065IMG_8068Terug op de camping wordt de dag in gepaste rust doorgebracht, lezen, een beetje sudderen in de zon en wat schoonmaakwerk. 's Avonds zijn we in het stadje gaan eten bij Emet, een erg goed restaurant. Het is er behoorlijk vol en zowaar heel veel Nederlanders die hier aanleggen met de zeiljachten. We eten hier voor het eerst een uitgebreide meze schotel, allemaal verschillende kleine hapjes, heerlijk en daarna een prima hoofdgerecht, voor mij een dorade. Als toetje een creme caramel, doet niet voor de Franse onder. Lekker wijntje erbij en onze avond kan niet meer stuk.

5 oktober
IMG_8060IMG_8090Vandaag is het marktdag in Datça en het is er druk. Het is een erg grote markt met heel veel aanbod. Veel kledingkramen met veel neppers, we rommelen wat rond en vinden hier en daar iets leuk. Dan naar de groenten en fruitafdeling, gigantisch wat een mooi aanbod. Ook hier kopen we weer om de voorraad aan te vullen. Er is lekkere kaas en veel IMG_8091IMG_8093notenkramen, ja daar moeten we ook aan geloven. We drinken wat op een leuk terras aan de haven, heerlijk zittend onder de bougainville. Er is wat minder wind en we zitten weer lekker buiten, maar helaas te koud tijdens ons borreluurtje. De familie op de camping is al dagen bezig amandelen te pellen. Ze sorteren ze daarna en dan worden ze verkocht.

6 oktober
Eerst het zondagse ontbijtje en dan weer op pad. We rijden nu over het schiereiland Reşadye richting Marmaris. IMG_8099IMG_8102Het weer is prachtig waardoor de uitzichten nog spectaculairder zijn. Soms de Middellandse Zee rechts en dan weer de Egeëische Zee links. Het is stijgen en dalen en we zien veel boten op zee. Dan plotseling verschijnt Marmaris, nu badend in het zonlicht, een grote stad maar met veel laagbouw. Het ziet er allemaal heel wat leuker uit dan Antalya en Alanya. Voorbij Marmaris blijft het een mooie weg en we nemen de afslag naar Akyaka, een klein vakantiedorp aan zee. We zijn er al om 12.30 uur en vinden een mooie plek aan de haven. IMG_8105IMG_8116Het is een leuk gebied, we staan hier aan een rivier die landinwaarts gaat en aan de andere kant zien we de zee. Er liggen veel bootjes waarmee je een tocht over de rivier kunt maken. Het water is hier zo helder dat men dit een aquarium noemt. Er is vandaag op zondag wel wat drukte men komt echt een dagje hierheen om een tochtje te maken en een broodje vis te eten. Die worden volop aangeboden, broodje (nou ja zeg maar brood) met een groot stuk gebakken vis. Wij kopen dat voor de lunch en het smaakte prima. Later in de middag maken we een ommetje door het dorp, leuke huizen, allemaal mooi verzorgd, wat pensions en hotels. Overal worden de boottochtjes aangeprezen. We kunnen hier lekker buiten zitten aan de rand van de parkeerplaats en kijken over de rivier.

7 oktober
Nu gaan we richting het Bafa meer, waar we een plek vinden op een kleine boerencamping. De weg erheen was leuk, eerst weer een mooie 4-baansweg en dan de IMG_8126IMG_8118afslag naar Heraklea een smal boerenweggetje. Kleine gehuchtjes met schamele huizen en overal scharrelen de koeien ertussendoor. Soms moeten we wachten tot ze van het weggetje gejaagd worden. Plotseling hebben we uitzicht op het meer, weer zoiets moois, het houdt niet op. Vlak voor de historische vindplaats van Heraklea is de camping, we vinden een plekje tussen de koeien en kippen en hebben een fantastisch uitzicht op het meer. Er zijn hier heel veel vogelsoorten o.m. De kroeskoppelikaan, die heel zeldzaam is, visarenden en flamingo's. IMG_8146IMG_8132Hier komen weinig toeristen. 1000 jaar voor Christus werd de streek bewoond door de Cariërs, die hier hoog in de heuvels de stad Latmos stichten. Later werd de stad Heraklea in 400 v.Chr. Gesticht, richting de zee. Er was een haven in de inham van de zeer. Later is dit allemaal verzand en werd het meer van de zee afgesloten. De plek waar wij staan heeft nog de oude havenmuren en we staan aan de stadsmuren. In de middag lopen we naar het stadje dat tegenwoordig Kapiri heet. Er zijn wat armoedige huizen en we bekijken de resten van de IMG_8180IMG_8166tempel van Athena en de Agora, wat nu een schoolplein is. Overal zijn groepen vrouwen die ons hun eigengemaakte spulletjes aanbieden. Ze zijn nogal opdringerig en willen allemaal iets verkopen, als we dat zouden doen hebben we een aanhanger nodig!!! We hebben geen behoefte aan hoofddoekjes en tafelkleedjes met geborduurde randen. We raken niet uitgesproken over het prachtige gebied. S' Avonds gaan we eten in het restaurantje van de camping dat aanbevolen werd in de Trotter, nou dat was niet echt een goede keus en eigenlijk te duur voor wat het was. Maar ja, zo dragen we bij aan het eenvoudige leven dat de mensen hier hebben.

8 oktober
IMG_8198IMG_8206Vandaag is Jo jarig en wordt uitgebreid door ons gefeliciteerd. We vertrekken naar Didima om de orakelplaats te bezoeken, vergelijkbaar met Delphi. Het was een heilige plaats waar duizenden mensen raad kwamen vragen aan het orakel. Het belangrijkst is de Apollo tempel dat was een gigantisch bouwwerk met vele hoge pilaren van 20 meter hoog en 2 meter doorsnede, er staan er nog een paar maar het waren er maar liefst 108. De brokstukken IMG_8218IMG_8212van de enorme pilaren liggen verspreid over het terrein. De bouw duurde 4 eeuwen en is eigenlijk nooit helemaal voltooid. We lopen er rond en zijn onder de indruk van het geheel. Het is heerlijk om deze plek te bezoeken zo buiten het seizoen, de temperatuur is aangenaam en er zijn niet heel veel toeristen. Dan rijden we nog een stukje door net buiten Didim vinden we in een park aan het strand een heerlijk plek om te overnachten. We IMG_8235IMG_8231kunnen hier staan voor 40 TL per groep en dan doen we. De stoelen gaan op het strand en ja hoor.... weer genieten van zon en zee. Jo heeft een lekkere hap bij de borrel om haar verjaardag te vieren en nu kunnen we langer buiten zitten, het is niet meer zo koud als afgelopen dagen.

9 oktober
We verlaten Heraklea en rijden richting Priene, de volgende opgraving. IMG_8242IMG_8238De weg gaat door vele katoenvelden, waar nu volop wordt geoogst. Voorheen werd de katoen handmatig geplukt maar tegenwoordig wordt het machinaal gedaan. We zien uit de verte Milete, ook een oudheidkundige plek, maar die slaan we over en rijden door naar Priene. Dit is bekend als een van de mooiste archeologische vindplaatsen van Turkije. In de 4e eeuw voor Christus werd de stad door de Grieken gesticht. IMG_8251IMG_8245Ook deze stad lag destijds aan zee en er was een grote haven. De zee ligt nu 15 km verderop. We lopen door de oude straten, die nog vaak in goede staat zijn, naar het hoog gelegen theater. Niet ver daarvandaan ligt de Athena tempel, ook weer met hoge pilaren. Wat lager is het bouleuterion, of te wel het raadhuis waar de stadsraad bijeenkwam. Er is natuurlijk weer een agora, stadsplein, en een gymnasium te zien. Genoeg oude stenen en we rijden naar Selçuk, naar camping Garden, waar we in 2007 ook hebben gestaan. Er zijn geen gasten op de camping en na wat geharrewar over de prijs en de elektra aansluiting staan we. Er is weinig veranderd, alleen de bomen zijn hoog geworden. We zoeken een plek in de zon en blijven hier 2 nachten. Wij gaan niet nog eens naar Efese maar de anderen willen dat morgen gaan doen.

10 oktober
Onze reisgenoten gaan op de fiets naar Efese en wij gaan de camper uitmesten, wat hebben we weer stof verzameld. IMG_8257IMG_8259Als het werk gedaan is en de was hangt te drogen pakken we de fietsen en gaan naar het centrum van Selcuk, een leuke levendige plaats. We zetten de fietsen op slot en gaan wandelend door het centrum. Overal eethuisjes en terrassen, veel winkels, er hangt een leuk sfeertje. We worden natuurlijk wel vaak aangesproken en uitgenodigd om wat te komen eten. Doen wat boodschappen en drinken een thee-tje. In de stad wordt overal gerestaureerd. We fietsen weer terug en kijken even bij de vrouwen die IMG_8258IMG_8272IMG_8268buiten bij een grote tapijt winkel aan het knopen zijn. Wat een werk om zo'n tapijt te maken en natuurlijk worden we weer uitgenodigd om binnen een kijkje te nemen. De camping ligt vlakbij de Isa Bey moskee die druk wordt bezocht, busladingen toeristen komen hierheen. Een stuk hoger ligt bij de burcht van Ayasoluk, de Johannes Basiliek, ook weer een trekpleister. We zien vlakbij de camping de restanten van een mooi oud Turks badhuis, een hamam die niet meer in gebruik is.