Najaar 2013 Turkije Deel 1

Na een lange tijd plannen en voorbereiden gaan we nu op pad, richting Turkije. We gaan met 3 campers, Jo en Nick, onze reisgenoten van al vele trips en Ingrid en Paul die we ook al lang kennen.
In juli hebben we een paar dagen met elkaar doorgebracht op een CP in Zeewolde en dat gaf ons goede moed om aan de lange reis naar Turkije te beginnen. We ontmoeten elkaar in Ancona.

10 augustus
We zijn er klaar voor de camper zit vol en we starten met een weekend in Merselo, Limburg voor een ontmoeting met zussen en zwagers. In de loop van de dag arriveren Ria en Ronald, Mieke en Peter en wij bij het mooie huis van Berry en Jos. Ze hebben veel ruimte in de tuin waar we ons installeren. Er wordt weer heel wat bij gekletst en de nieuwe keuken van Jos en Berry wordt bewonderd. 's Avonds wordt daar goed gebruik van gemaakt voor de gezamenlijke maaltijd.

11 augustus
Na het ontbijt en de koffie stappen we op de fiets en rijden naar Horst waar een grote rommelmarkt is. Het is er heel gezellig, veel mensen met heel veel troep en de terrassen zitten vol. Er is zelfs live muziek. IMG_7132We lunchen daar en zetten onze tocht voort. De volgende stop is het museum De Locht in Melderslo waar een authentieke oude boerderij, een aspergemuseum en een champignon museum zijn ondergebracht. Het is leuk om te zien hoe men in vroegere jaren leefde in zo'n boerderij en in het dorp met de bakker, slager etc. Er was zelfs een klein schooltje ingericht. Voor het bewerken van het land maakte men gebruik van allerlei voorwerpen en machines om het leven makkelijker te maken. Daarna aan de terugrit begonnen, helaas ging het regenen, maar het was een leuke dag die werd besloten met weer een uitgebreide tafel vol heerlijkheden waar ieder zijn bijdrage aan had geleverd.

12 augustus
We vertrekken op tijd en gaan richting Frankrijk, de Vogezen waar Mascha met gezin vakantie viert.
IMG_7152Via Maastricht, Luik naar Luxemburg waar we een tankstop maken. Dat loont nog steeds. Via Metz, Nancy en Epinal arriveren we rond 15.30 uur op de camping in Granges sur Vologne. Leuke camping waar ook een vuurtje gestookt mag worden en dat is koren op de molen voor de Strangetjes, die houden van een lekker vuur. Leuk om hun reisverhaal te horen en ze weer te zien. Avonds wordt er een lekkere BBQ maaltijd gemaakt door onze privé kok Ton, de europeesche kampioen BBQ-en. Tussen de buien door zitten we heerlijk bij het vuur.

13 augustus
IMG_7168Nog een dagje op de camping. We gaan wat boodschappen doen in Gerardmer en lopen wat rond in het dorp. Het is er gezellig, de terrassen zitten vol. Er zijn veel winkels met huishoudtextiel dat blijkbaar hier wordt geproduceerd. Ook zie je veel sportzaken met wandel- en ski attributen. Er wordt hier s' winters ook veel aan wintersport gedaan. Tegen de avond gaat het vuur weer aan, erg lekker omdat het s' avonds behoorlijk afkoelt. Ton heeft weer een culinaire maaltijd gemaakt, dus genieten!

14 augustus
We nemen afscheid van de familie en gaan weer op pad. Via een mooie route door de Elzas naar Freiburg, daarna naar Titisee richting het Bodenmeer. IMG_7173De weg erheen is prachtig en er zijn veel fietsers en wandelaars. Plotseling zien we vanaf een hoogte het meer liggen, een mooi uitzicht. Er zijn veel boten op het water en het is druk. Alle plaatsen waar we doorrijden zijn vol, het is echt hoogseizoen. Bij Kressbron vinden we een CP, een prima plek, maar ook hier weer erg vol. We hadden geluk om nog een plekje te vinden. Het is prachtig weer en we genieten van het buiten zitten en koken. Er is hier een leuk restaurant en natuurlijk een Biergarten, waar we iets gaan drinken. s' Avonds live muziek. Er was een SMSje van Jo en Nick, die blijken hier vlakbij in Lindau te staan.

15 augustus
Via een mooie weg door de Allgäu rijden we naar Füssen, daar de grens over naar Oostenrijk. Weer door het prachtige landschap naar de Fernpas. Overal bij de huizen zien we uitbundige bloemen, de geraniums barsten uit de bakken. Veel vakantiegangers die hier IMG_7174komen wandelen of fietsen, we hebben bewondering voor ze want het is hier behoorlijk steil. We gaan de Resiapas over en zijn dan al snel bij het Lago di Resia. Het is duidelijk een feestdag vandaag, overal activiteiten, in Resia is een grote rommelmarkt. We kregen een SMS van Jo dat zij ook hier in de buurt zijn en we besluiten naar de CP in St. Valentino te rijden, aan het Lago di Muta. Zij vonden daar nog net een plekje en ook een voor ons. Ook hier weer erg vol. Leuk om elkaar weer te zien, kunnen we weer gezamenlijk borrelen. s´Avonds gaan we met elkaar een pizza eten in het dorpje. Dit is ook een wintersport gebied.

16 augustus
Gisteren hebben we met elkaar besloten vandaag niet te ver te rijden. Het is erg mooi weer en overal heel druk. De Italianen hebben nu vakantie en er zijn ook veel Duitsers op pad. We bellen naar een CP bij San Guiseppe aan het Lago di Caldero, net voor Bolzano. IMG_7180IMG_7182Als we niet te laat zijn is er wel een plekje. Vanaf St. Valentino richting Merano, we zien heel veel fruit, vooral appels. De Betuwe is er niks bij. Net voor Bolzano verlaten we de snelweg en rijden de wijnroute richting San Guiseppe. Het is een mooie weg die omzoomt wordt door wijngaarden. We zijn op tijd op de CP en vinden een goeie plek met veel schaduw. We staan wel dicht bij elkaar maar vanwege de drukte is dat nu normaal. Het is een prima plek, stroom, water volop, douches en goed sanitair. Het is een gezellige bedoening rondom het meer. Er is een camping naast de CP, veel terrassen en veel zwembaden waar je entree moet betalen om aan het meer te mogen zitten. Overal stampvol, men zoekt verkoeling aan het water. We zijn blij met ons schaduwplekje want is het behoorlijk warm vandaag. Er kwam een berichtje van Mascha dat ze weer goed thuisgekomen zijn, helaas regen in Nederland.

17 augustus
We blijven hier nog een dag, het is fantastisch weer en we staan goed. Er is een kleine supermarkt voor verse broodjes en de hoogst noodzakelijke dingen. Het is weer een erg warme dag en we blijven lekker in de schaduw zitten. Als het ons te heet wordt lopen we even naar de douche en spoelen ons af.

18 augustus
Weg uit St. Guiseppe, het is een leuke en gastvrije CP. Langs nog een stukje Weinstrasse gaan we bij Auer de A22 op. De bedoeling is naar Mirandola te rijden, daar waren we vorig jaar direct na de aardbeving. Weer rijden we door veel appelboomgaarden, er wordt vast veel appelsap gedronken hier of zou het voor de Obstler zijn? Al snel op de autoweg naar Trento. Dit gebied blinkt uit in natuurschoon, veel riviertjes en alles is mooi groen. Woeste bergen en mooie valleien. We genieten. IMG_7187Voor Verona besluiten we niet naar Mirandola te rijden, het is nu rond de 40 ° en om daar op het asfalt te staan lijkt ons geen optie. In 1e instantie gaan we door naar Modena, daar zijn ook verschillende CP's . We schieten echter zo goed op dat na overleg met Jo en Nick we door gaan naar Fano, daar zijn CP's aan zee en gezien de hitte trekt ons dat wel. We rijden met de airco aan, dus het is goed uit te houden. Rond een uur of 2 zijn we in Fano, HEERLIJK. Ook hier wel druk maar gelukkig wel een leuke plek voor ons. Er waait een frisse wind uit zee. Op het strand voor de CP is het bomvol, dat hebben we hier nog nooit gezien. Maar de Italianen hebben nog massaal vakantie en zoeken ook verfrissing. Het is een leuke CP, net een Italiaans dorpsplein, spelende kinderen, kletsende mamma's en luie pappa's. 's Avonds lopen we een stuk langs de boulevard, een gezellige drukte. Hier en daar wordt muziek gemaakt, iedereen is mooi aangekleed. De terrasjes en restaurants zitten vol en men geniet. We kopen een heerlijk Italiaans ijsje, dus voor ons ook genieten.

19 augustus
Er was een SMSje van Paul en Ingrid, zij zijn ook onderweg hierheen. Weer hoog zomerweer dus op naar het strand. We installeren ons tussen de menigte en genieten van het badderen in de zee en de zon. Tussen de middag pakken we even de fiets voor wat boodschappen en zien dat er bij de leuke oude haven niets is veranderd sinds de laatste keer. Na de lunch arriveren Paul en Ingrid, ook zij hebben het onderweg erg warm gehad. De middag wordt weer doorgebracht op het strand. Na het gebruikelijke borreluurtje wordt er gekookt en het blijft nog lang warm.

20 augustus
IMG_7189Vannacht om 2.30 uur was het nog steeds warm, 27° en ging het plotseling hard waaien. Maar even de zonnedekjes van de ramen gehaald, net op tijd want er viel een fikse bui. Wel lekker, dan frist het wat op. Zo druk als het gisteren was op het strand, vanochtend is er niemand. Vanochtend een WIFI account gehaald en nu dus even het verslag bij werken. Hopelijk lukt het eea te versturen. Morgen rijden we naar Ancona met onderweg nog een stop om wat heerlijke Italiaanse lekkernijen in te slaan!! Dan naar Griekenland, de volgende etappe naar Turkije.