NAJAAR 2012 Frankrijk – Bretagne/ Spanje deel 1

17 augustus
 IMG_4811In de avond zijn we naar Merselo in Limburg gereden. Daar treffen we de familie voor het weekend. We kunnen heerlijk bij het huis van Jos en Berry staan, gelukkig in de schaduw want het is tropisch warm dit weekend. Ria en Ronald waren er ook al en Peter en Mieke arriveerden later. We hebben de avond lang buiten kunnen zitten en we zijn weer bijgepraat en van alles (nou ja, bijna alles) op de hoogte.

18 augustus
Rond koffietijd kwamen de overige familieleden aan en er was koffie met vlaai. Inmiddels bestaat de groep uit 22 personen, helaas was niet iedereen er, Eelco moest werken en IMG_4798Bart en Loek zitten in verweggistan. Na de lunch zijn we op de fiets gestapt en naar de Bakelse plassen gereden. Mooie locatie in het bos met een groot meer waarin je kunt zwemmen. Het was er heel druk, iedereen zocht verkoeling in het water. Nadat enkelen van ons een plonsje hadden gewaagd, zijn we weer richting Merselo gereden. Daar stonden inmiddels de drankjes koud, die hadden we dan ook wel nodig. Het was toch een fietstocht van ruim 30 km. De avond werd gevuld met een buffet een BBQ, alles smaakte weer prima en natuurlijk was er ook weer te veel.

19 augustus
Gezamenlijk ontbeten en daarna zijn wij vertrokken richting Frankrijk. Via Eindhoven, IMG_4849Antwerpen, Gent naar het zuiden. Bij Arras zijn we richting Abbeville gereden en uiteindelijk op de CP in Le Treport gaan staan. In de loop van de dag was er wat bewolking gekomen en werd het minder warm. We konden nog lekker buiten zitten. Het is een leuke CP, vlakbij het dorp. Een wandeling gemaakt langs de boulevard. Het was er gezellig druk, de terrasjes waren redelijk vol. We vonden nog een leuk plekje om wat te drinken en de pantoffelparade te bekijken. Hier zie je heel wat voorbijkomen. Jong, oud, dik en dun. Er was niet veel bedrijvigheid in de haven vanwege de zondag.
Gereden 435 km, totaal 555 km

20 augustus
Al op tijd uit Le Treport vertrokken. Eerst naar Dieppe en dan richting Rouen. Van Rouen naar Caen. Het is leuk om door het zomerse Frankrijk te rijden. In alle dorpen zijn mooie IMG_4852bloemen te bewonderen. De Franse gemeentes geven daar veel geld voor uit. Soms zijn het echt kunstwerken, allemaal even verzorgd. Langs de Mont St. Michel zijn we Bretagne ingereden en op de CP bij Le Vivier s/Mer beland. Een leuke camperplek met uitzicht op de Mont St. Michel en de baai. Er worden hier veel oesters en mosselen aangeboden en je kunt overal kopen en proeven. We hebben uitzicht op de oester- en mosselen banken en zien heel wat bedrijvigheid. Al naar gelang get tij varen de schepen of rijden de tractoren af en aan. Na het eten hebben een rondje om de kerk gedaan. Buiten de bedrijvigheid in de haven, waar overal oesterbassins zijn, is hier niet veel te doen.
Gereden 380 km, totaal 935 km

21 augustus
We verlaten Le Vivier en gaan richting St. Malo, Dinan op verkenning in Bretagne. Ook vandaag is het weer licht bewolkt, maar prima rijweer. Ons eerste doel is Cap Frehel. De IMG_4865camperplek viel daar erg tegen en voor de rest was het overal erg druk en konden we nergens staan. De kustweg langs Le Val-Andre is prachtig. Mooie rotspartijen en af en toe een strandje. Bij St. Brieuc richting Plouha. Het is een erg mooie streek, heuvelachtig met steeds weer mooie vergezichten. Ook zien we prachtige huizen met vooral veel bloemen. Aangekomen bij Plouha op Plage du Palus, vinden we een erg leuke CP, maar wel heel druk. Direct aan een mooi strand, goede voorzieningen en zelfs een paar restaurantjes. Gelukkig konden we nog een plekje vinden en genieten van het mooie uitzicht.  Als het vloed wordt s’avonds komen er veel mensen vissen aan het strand.
Gereden 130 km, totaal 1065 km

22 augustus
We blijven hier nog een dagje. Vanochtend zijn we langs de kust gaan wandelen, er gaat een mooi pad over de heuvels langs de zee. Dit maakt deel uit van de GR 34, we lopen een flink stuk en genieten van de vergezichten. In de middag wordt het drukker bij het strand, het wordt eb en dan is het een behoorlijk breed strand. Veel mensen met kinderen komen baden. In de middag wordt er fanatiek jeu de boule gespeeld. Het weer is lekker, wat bewolkt en als de zon schijnt is het heerlijk uit te houden. We kunnen tot laat buiten zitten.

23 augustus
Vertrokken van Plage Palus, het is een leuke plek om een paar dagen te staan. We zijn al snel in Paimpol en vinden een plek op de CP, direct achter de haven. Na de koffie lopen we naar het stadje, ook weer leuk. Veel mooie terrassen, veel bloemen en in de haven veel IMG_4869IMG_4868plezierboten. We halen wat informatie bij de Tourist info en kunnen bij een internet café de mail ophalen. Terug bij de camper even wat gegeten en weer op pad. Dit keer is de Abdij van Beauport ons doel. Goed een uur lopen van Paimpol, gedeeltelijk weer over de GR 34, een prachtig wandelpad langs de kust. Dit keer een mooie wandeling langs moerassen, kwelders en strand. De abdij werd al in de 12e eeuw gesticht en diende als IMG_4889IMG_4900onderkomen voor de pelgrims uit Ierland, Schotland en Cornwall, die op weg waren naar Santiago de la Compostela. Tot de 15e eeuw was het een machtige abdij, maar daarna ging het bergafwaarts en in de 19e eeuw werd het een beschermd monument. Het ligt in een mooi park, omgeven door tuinen en vlak aan de zee. Rond een uur of 5 waren we terug in Paimpol en hebben een terrasje gepakt. Daarna langs de haven terug gelopen en bij een speciale winkel naar de Bretonse kleding gekeken. Vanavond gaan we naar een aanbevolen adres om de Bretonse specialiteit, de gallete en crêpe eten.
Gereden 24 km, totaal 1089 km

24 augustus
Ze smaakten prima, de galletes en de crêpes. Met een glas cider erbij een goede maaltijd. Gisteravond kwam de bakker langs om de bestelling op te nemen en vanochtend om 8 uur was IMG_4920er vers brood. Wat een service!IMG_4915 Vanaf Paimpol is het maar een klein stukje naar onze volgende stop, Treguier. We vinden een mooie plek aan het water en gaan op pad om Treguier te bekijken. Het wordt gekenmerkt als een van de mooiste steden van Bretagne, met veel voorname herenhuizen. Er staat een belangrijke kathedraal, Saint-Tugual, die wordt vergeleken met de kathedraal van Chartres. Wij waren niet zo onder de indruk van dit gebouw. Mooi maar niets in vergelijk met die van Chartres. Verder was het wel een leuke IMG_4933IMG_4934wandeling door het historische centrum. We hebben een SMS-je ontvangen van Jo en Nick, ook zij zijn onderweg naar Treguier. Rond het middaguur ontmoeten we elkaar op de CP en het was een warm weerzien. Er werd natuurlijk uitgebreid bijgekletst over hun reis door Frankrijk, ze hebben het heerlijk gehad, erg veel mooi weer en mooie plaatsen bezocht. In de middag ging het even flink plensen, maar gelukkig tegen de avond weer droog, zodat we toch weer buiten ons 5-uurs drankje konden inschenken.  S’ Avonds zijn we met z’n vieren naar de stad gelopen en hebben in een klein restaurantje wat gegeten. Morgen gaan we weer verder, zij langzaam richting huis en wij verder Bretagne verkennen.
Gereden 23 km, totaal 1112 km

25 augustus
We nemen afscheid van Jo en Nick en wij gaan van Treguier naar Tregastel. Ook weer zo’n kippeneindje. We rijden langs Perros-Guirec, een mooie badplaats met ook weer een grote IMG_4952IMG_4961haven vol plezierboten. Nu zien we al mooi de roze rotsen langs de kust. Dit gebied is er bekend om. Snel staan we op de CP en na een kopje koffie gaan we wandelen. Hier loop ook weer de GR34 en we gaan een deel ervan langs de kust. Steeds weer mooie strandjes met die gigantische roze rotsen. Helaas is het wat bewolkt en is de kleur niet altijd prominent, maar het blijft een fantastisch gezicht, al die grote roze stenen. Aan de landzijde zien we IMG_4959IMG_4962dat verschillende huizen om die rotsen heen zijn gebouwd. Ook hier zien we weer gigantische hortensia struiken. Het is echt de bloem van Bretagne. Je ziet ze in allerlei kleuren. We komen nog een oude Getijde Molen tegen. Hier werd gebruik gemaakt van de kracht van eb en vloed, de molen heeft tot 1932 gewerkt en is nu een monument. We lopen terug naar de CP en moeten af en toe flink tegen de wind in tornen. Maar gelukkig is het droog en komt er af en toe een zonnetje. Later in de middag gaan het echt hard waaien en regenen. We besluiten te verkassen naar een camping hier vlakbij, camping Le Port, Landrellec, aan de baai van Kerryvan. Er is daar Wifi, dan kunnen we de blog bijwerken.