2012 VOORJAAR FRANKRIJK-ITALIE-GRIEKENLAND deel 4

9 april 2012
Nadat we in Kyparissia konden publiceren,  besluiten we weg te rijden naar Kalo Nero om daar te kijken voor de overnachting. Je kunt er langs de weg aan het strand staan, na Elea niet zo'n leuke plek. Het waait ook erg hard en de camper staat te schudden. We rijden terug richting Elea en kijken ook even bij Agianaki, ook hier last van de wind. Dan maar weer op de oude stek. Hier is het beter en we overnachten hier.

10 april 2012
Joke en Nick besluiten verder te rijden richting Pilos en wij gaan weer naar Kyparissia. Eerst naar Vodafone om te zorgen dat we kunnen internetten met de dongel. Het duurde even maar het is nu in orde. Anna had gebeld dat we naar de plek bij Vasili's huis gaan om te kijken of wij daar kunnen komen en of we er kunnen staan. Ze pikte ons op en het blijkt dat we er heel moeilijk kunnen komen en dat we er niet kunnen staan. Nog wel even naar een andere plek gekeken. Met een omweg zouden we daar wel kunnen komen. Aan de haven staan is IMG_4103ook IMG_4106een optie. We zijn naar het oude dorpsplein gegaan en hebben daar Vasili en Lakis ontmoet. Gezellig met elkaar wat gedronken en bijgepraat. Er is daar wel het eea veranderd. Er zijn oude huizen gerestaureerd en die worden nu gebruikt voor de horeca. Ziet er heel leuk uit. Daarna terug naar de camper en verder gereden. We zijn wat camperplekken uit de Womo gaan bekijken. Langs Filatra (Eiffeltoren) naar Marathopoli. Er zijn verschillende mogelijkheden om vanaf de weg naar het strand te rijden. We hebben er een paar bekeken maar het is met de camper niet te doen. Je staat vaa in het zand of je kunt er niet IMG_4124IMG_4122keren. Dus doorgereden naar Romanos, waar we al veel goeds over hadden gehoord. Het is inderdaad een geweldige plek. Er is een taverna aan het strand met een grote parkeerplaats waar we nu zijn gaan staan. Het restaurant was nog niet open maar er werd volop gewerkt. Het was geen probleem dat we hier overnachten. Je kunt ook via een weggetje naar het strand rijden en daar zijn veel mooie plekken. Nu dus ook uitgestorven maar zomers zal het hier wel druk zijn. We hebben geen kraan kunnen ontdekken. Een prachtig stukje kust met uitzicht op de ruïnes van het Nestor Palast dat oog op een berg ligt. Aan de andere kant van die berg ligt de baai van Navarino. We wandelen wat langs de baaitjes en zijn veruukt. Ook al omdat hier weer veel in bloei staat. De bermen zijn echt veldboeketten.

11 april 2012
We vertrekken en willen gaan kijken bij Voidilika, waar een mooie baai moet zijn. We volgende de borden maar de weg werd steeds nauwer en slechter. Toen er gelegenheid was om om te draaien zijn we terug gegaan. Dan maar geen “Ossenbuikbocht”.IMG_4130 We rijden IMG_4131naar Gialova, Jo en Nick staan daar op de camping en blijven daar een paar dagen. We zeggen even gedag en gaan verder naar Pilos. Natuurlijk stoppen we hier om onder de geweldige boom op het plein een frappé te drinken. Later eten we aan de haven een visje en gaan verder. Maken een stop in Methoni wat ons een beetje teleurstelde. Ook hier is weer het eea aan horeca gelegenheden bij gekomen, we staan even op een parkeerplaats aan het strand maar het is overal nogal rommelig, veel troep en de weg is vol kuilen en grote plassen. IMG_4138IMG_4143Weer verder, nu naar Finiki beach waar we zo'n 25 jaar geleden al vrij konden staan. Sindsdien zijn er taverna's en beachclubs gekomen. We mogen bij een taverna, die nog gesloten is, staan. Gaan heerlijk langs het strand lopen, dat gelukkig nog niet is veranderd. Ook hier weer een en al bloemenpracht. Gele margrieten, lila salie, klaprozen, vergeetmijnietjes, blauwe regen, mimosa te veel om op te noemen het is een en al kleur. Het weer is goed, maar het waait hier behoorlijk.

12 april 2012
We gaan voor een camping, de waszak is vol en we willen uitgebreid internetten. Komen bij camping Anemomilos in Finikounda, een voor ons bekende plaats. Het is een leuke camping waar zowaar al leven in de brouwerij is. Er zijn wat Griekse gezinnen met IMG_4149IMG_4153kinderen en wat buitenlanders. De wasjes zijn snel gedaan en het is heerlijk uit de wind en in de zon. De camping ligt prachtig, aan zee, net voor Finikounda. Rob gaat de boel verkennen en we kunnen op twee manieren naar Finikounda lopen, over een berg door een paar leuke oude straatjes die wel heel steil zijn of langs de hoofdweg, dat is een klein stukje om maar loopt wel makkelijker. 's Avonds gaan we heen over de berg en komen midden in Finikounda uit. Het is er heel gezellig, al veel bars en restaurants open en mensen op straat. We drinken eerst een ouzo'tje op een terras en gaan dan naar Dyonisos, een leuk restaurantje met een open haard!!!!! We worden hartelijk ontvangen en eten er heerlijk. Tot onze grote verrassing kregen we als toetje loukoumades, een soort kleine oliebolletjes in honingsaus. We hebben dit voor het eerst gegeten tijdens een van onze eerste reizen naar Griekenland en er daarna vaak naar gezocht maar nooit gevonden. Terug lopen we de makkelijke weg IMG_4159IMG_4155en horen gezang uit de kerk komen. Nemen een kijkje en zien dat de mooie kerk stampvol is. Hier is men al bezig met de Paas vieringen. Na een kwartiertje hebben we het wel gezien en lopen naar de camping. We hebben vanavond besloten niet naar Kyparissia te gaan voor de Paasviering. Overal in Griekenland kun je dit meemaken en we willen nu toch een beetje ons plan om rond te trekken volgen. We vinden het ook te riskant om de camper lange tijd onbeheerd aan de haven in Kyp te laten staan. Het is wel jammer dat we niet aan de uitnodiging van Anna om daar het paaslam te eten, gehoor kunnen geven. Maar we hopen eind mei toch nog een paar dagen naar Elea te gaan en dan zien we elkaar weer.

13 en 14 april 2012
Jo en Nick zijn ook hier gearriveerd dus we hebben weer gezelschap bij het 5 uurtje. Het is een leuke plek hier, jammer dat het behoorlijk hard waait, maar ja wat wil je, het is pas half april en als we de berichten uit Nederland horen moeten we onze handen dichtknijpen. Het is toch meer dan 20 graden overdag en geregeld de zon. Zaterdag zijn we s'ochtends op de fiets naar Finikounda gegaan voor wat boodschappen. Jo en ik vonden het nodig dat er iets aan ons haar werd gedaan dus we zijn op zoek gegaan naar een kapper en ja hoor, een kleine salon met een kapster. Met dichtgeknepen billen hebben we ons aan haar overgeleverd. IMG_4156IMG_4158Al snel bleek dat ze heel vaardig was met de schaar en Jo ging als eerste onder het mes. Kwam er prima onder vandaan en ook bij mij is er goed geknipt. We waren helemaal tevreden en dat voor € 10 per persoon. Kunnen we er weer even tegen. s'Avonds naar het dorp gelopen, het was vrij rustig en we zijn weer naar Dyonisos gegaan. Opnieuw de open haard aan en ook nu weer heerlijk eten. Ook Jo en Nick hebben genoten van de Griekse hap en, het wordt vervelend, eten we met z'n 4-tjes voor nog geen € 50. Terug naar de camping gelopen en Rob en ik zijn tegen 12 uur weer naar het dorp gegaan, waar bij de IMG_4162IMG_4172kerk het “grote” Paasgebeuren zou zijn. De kerk was propvol en op het kerkplein verzamelden zich veel mensen, allemaal met een kaars. Naast het plein werd constant vuurwerk afgestoken en het was een herrie van jawelste. Om 12 uur kwam de pope naar buiten om het Paasvuur in ontvangst te nemen. Hij nam het mee de kerk in, alles vergezeld van gezang en klokgelui, en stak daar de kaarsen aan. De mensen kwamen naar buiten om het vuur door te geven. Het was jammer dat het zo waaide want veel kaarsen gingen direct weer uit. Men wenst elkaar goede Pasen, net zoiets als bij ons met Nieuwjaar, en men vertrekt langzaamaan weer naar huis met de brandende kaars. We hebben nog een kijkje in de kerk kunnen nemen, maar al snel werd het stiller en zijn ook wij weer naar de camper terug gelopen. Het heeft ons verwonderd dat tijdens al dat afsteken van vuurwerk en Bengaals vuur nergens een politieagent was te bekennen.

15 april 2012
Toch weer een mooie ochtend, zon en wind, maar we kunnen goed buiten zitten. Er staan een tweetal Griekse echtparen uit Athene op de camping die een lam aan het spit hebben geregen. IMG_4187IMG_4189Allereerst is er een doek omheen zodat het van binnen goed warm wordt en later gaat die eraf en wordt de buitenkant geroosterd. Totale duur..... 5 uur. We worden uitgenodigd om mee te eten. Er zijn nog andere mensen van de camping, Oostenrijkers die hier al heel lang komen. Er wordt een lekker wijntje geschonken en heel langzaam, na allerlei hapjes, wordt het lam van het spit gehaald en aangesneden. Grote schalen met vlees komen op tafel en we kunnen goed met ze praten omdat ze perfect Engels spreken. Natuurlijk allerlei verhalen over de huidige politiek in Griekenland en de aankomende verkiezingen, begin mei. Iedereen heeft IMG_4196IMG_4200IMG_4194het erover dat ze minder geld te besteden hebben, maar het leven gaat gewoon door en als we de bedragen van hun pensioenen vergelijken met onze AOW is er weinig verschil. Het is alleen zo dat zij eerder kunnen stoppen met werken. Naarmate er meer wijn (uit Finikounda), jonge jenever (uit Holland) en bier wordt gedronken, neemt de vrolijkheid toe. Na het lam is er heerlijk gebak en komen er nog wat andere mensen langs met weer ander gebak, speciaal voor Pasen. Er gaat nog een fles Limoncello(uit Italië) door, dat vinden ze heerlijk en de stemming stijgt. Er komt muziek en er wordt gedanst. Het was een heerlijke middag en we hebben genoten van de Griekse gastvrijheid. Zij hebben ons verteld dat het roosteren van het lam en de kokoretsi speciaal voor Pasen is, zoals onze Kerstkalkoen!!!

16 april 2012
We verlaten Finikounda, betalen bij de eigenaar Kosta, die eindelijk kwam opdagen. Op onze opmerking dat we ook zonder betalen hadden kunnen wegrijden antwoordde hij “dan had je toch volgend jaar kunnen betalen”!!! Langs de prachtige zuidkust rijden we door een bergachtig landschap, weer vol bloemen, naar Agios Andreas. IMG_4206De camping hier is IMG_4208inmiddels verdwenen maar verder is er niets veranderd, wat restaurants, een wandelpromenade en café's. We staan op het parkeerterrein voor de camping aan de haven met uitzicht op de vissers bootjes. Het is nog redelijk druk, de Grieken hebben vandaag, 2e Paasdag ook nog vrij en de scholen beginnen pas volgende week weer. Na een drankje op een terras zoeken we een plekje uit de wind en gaan genieten van de zon en het mooie uitzicht. Aan de overkant van het water zien we de bergen van de Taïyetos waar nog sneeuw op ligt. Heel even voelen we een aardschok, wat later gevolgd door een kleine naschok. We zitten hier in de omgeving van de aardbevingen. In 1986 is heel Kalamata verwoest door een hevige aardbeving. S'Avonds gaan we naar een taverna om te eten.

17 april 2012
Ook vanochtend voelden we nog wat lichte schokken. Op pad richting Kalamata. De weg naar Kalamata via Petalidi vinden we niet erg interessant. Er zijn veel vakantie huizen en IMG_4215IMG_4216hotels, terwijl er nauwelijks een mooi stuk strand is. De kustlijn is wel heel mooi met veel rotsen en inhammen. Voor Kalamata wordt het drukker op de weg en er is veel industrie, alles ziet er echt Grieks, dus verwaarloosd uit. We zien een bord met de aanduiding ROMA Village en inderdaad, veel zigeuners te zien. In oude vrachtauto's met allerlei handel erin en ook bij de stoplichten de ramen wassers. Het is een rommelige, ongezellige stad. Wat meer naar het oosten wordt het beter en wij gaan richting Aeropolis, de Mani. Direct na het verlaten van de stad wordt de natuur erg mooi, we rijden door de uitlopers van het Taïyetos gebergte en we zien de sneeuw nog op de toppen liggen. Het is een weg met heel veel bochten en ook hier weer bermen vol bloemen. Al stijgend tot aan Kambos en dan langzaam weer naar beneden. IMG_4226IMG_4218Ons doel was Agios Nicolaos, daar aangekomen vinden we geen leuke plek om te blijven staan. Het dorp is wel heel leuk, een klein vissersdorp, maar geen plek voor de campers, dus we rijden door richting Neo Ililo waar volgens de Womo een goeie plek is. Dit dorp was in de 18e eeuw bekend om zijn slavenmarkt. We rijden door leuke kleine dorpjes met eeuwenoude kerkjes, heel leuk om te zien. Soms is het zo smal dat we er maar net met de camper door kunnen. Steeds meer zien we de typische Mani bouwstijl, hoekige huizen met torens, gebouwd van grijze natuur steen. De GPS code die we hadden ingevoerd lukte niet helemaal, we reden veel te ver door. Toen we langs Neo Ililo reden zagen we wel wat campers staan, maar “ons Mien” zei dat we door moesten rijden. IMG_4227Na weer wat haarspeld IMG_4235bochten zijn we toch maar gedraaid en uiteindelijk op de goeie plek terecht gekomen, in Karavastasi. Ook de plek in Neo Ililo aan de boulevard klopt. Karavastasi is een leuke plek aan een grote baai omgeven door kale bergen, we rijden langs een taverne en in het water liggen een aantal vissersboten. Hier vlakbij staan 2 franse campers en wij sluiten aan. Het is helaas vandaag niet zulk mooi weer, harde wind en helemaal bewolkt. We lopen even een stukje en de eigenaar van de “Taverne Faros” heet ons welkom en zegt dat het stuk grond waar wij staan van de taverna is. We kunnen bij hem water halen, de WC en douche gebruiken als we dat willen en we zijn natuurlijk van harte welkom voor een drankje en een hapje. Tegen de avond gaan we dat doen, we lopen naar de taverne en na een lekker glas wijn nemen we ook maar wat hapjes, allemaal lekker en we hoeven niet meer te koken. We werden gastvrij ontvangen en er werd ons alllerlei service voor de camper aangeboden. Er kwam ook een Nederlands gezelschap die hier een stuk grond hebben en aan het bouwen zijn. Het zijn echte Amsterdammers, politieagenten met het bijbehorende sappige accent!!! Rond deze baai zijn verschillende kleine dorpen, Imeni, Neo Ililo, Karavastasi, allemaal maar met een paar huizen, een eigen kerkje en een begraafplaatsje.