2011 HERFST Frankrijk – Spanje – Portugal (week 8, slot)

13 oktober

Dat lukte niet, het publiceren dus we gaan het elders proberen. Vanaf Pamplona rijden we IMG_3542IMG_3545IMG_3543naar de grens met Frankrijk, in de Pyrenëen. Het is een afwisselende route, het wordt nu langzaamaan heuvelachtiger en we zien leuke dorpen onderweg. Het is nog steeds prachtig weer hoewel het s'nachts wel koud is. Op een gegeven moment gaat de weg echt stijgen en hebben we mooie vergezichten. We stoppen even bij een kruising met een pad waar de wandelaars passeren en hier zien we een aantal bedevaartgangers vol goede moed voorbij komen, vaak alleen. We hebben echt bewondering voor deze mensen, het valt niet mee om IMG_3560IMG_3556IMG_3550hier te lopen. Voor Roncevalles, het hoogste punt, 1057 m, rijden we plotseling in een dichte mist. Het is heel vervelend, want de weg zit vol haarspeldbochten en je hebt slechts enkele meters zicht. Het gaat bijna stapvoets en gelukkig kunnen we op de navigatie zien hoe de weg loopt, dus we zijn alert bij de bochten. We vinden het wel jammer dat we hier niet van het uitzicht kunnen genieten. Op een gegeven moment gaan we dalen en langzaam aan wordt het zicht weer beter. In een dorp vlak voor de grens is plotseling de weg opengebroken en rijden we een eind over een zandweg. We passeren de grens en om een uur of twee arriveren we in St. Jean Pied-de-Port, een toeristische plaats die helemaal in het teken staat van de bedevaartgangers. De IMG_3565camperplaats is al snel gevonden en we gaan een wandeling maken in het dorp, op zo'n 500 meter afstand. Daar bij de Toeristen Info kunnen we internetten en gaan het verslag publiceren. Ook zijn er veel hotels en pensions, er worden vanuit hier veel wandeltochten georganiseerd. Het is een gezellige plaats met stadsmuren en bovenop een burcht, er zijn mooie oude huizen en een mooie kerk, het is er gezellig druk. Leuke winkels met van alles en nog wat aan souvenirs. Natuurlijk ook weer veel restaurants en terrassen, die redelijk vol zijn. De taal die hier gesproken wordt is Baskisch, je verstaat daar niets van, maar de meeste mensen spreken ook Frans. Ook de naamborden staan in 2 talen vermeld. Terug bij de camper kunnen we nog een poos heerlijk buiten in de zon zitten, genieten zolang het nog kan van dit mooie weer.

Gereden 182 km, totaal 4931 km

14 oktober

Staan op in een wat mistig landschap, maar na een poos trekt de mist op en rijden we IMG_3574IMG_3578weer door een zonovergoten landschap. Wat is het hier mooi!!!! Het lijkt alsof de wereld is opgepoetst. De herfstkleuren beginnen te verschijnen en de huizen zien er allemaal mooi uit. Ook hier weer veel wandelaars langs de Camino de Santiago, de wandelpaden naar het bedevaartsoord. De tocht gaat verder door Les Landes en hier beginnen de eindeloze bossen, afgewisseld door landbouw. Via de D933 komen we in Orthez, een mooie oude plaats, daarna door naar Mont de Marsan, waar we op de heenreis ook door zijn gekomen. Vanaf hier wordt de route bekender en bij Houeilles seten we af naar Villeneuve-sur-Lot. Hier zijn we in het gebied van de pruimen van Agen. Overal pruimen en aanverwante producten. Er is zelfs IMG_3577een museum. In Villeneuve kopen we bij de Leclerc een voorraadje wijn voor de winter en daarna zijn we snel in Sylvestre-sur-Lot, waar een leuke camperplaats is aan de Lot. We staan naast de jeu-de-boule baan en er wordt geanimeerd gespeeld, we hebben het idee dat er en soort competitie is. We lopen weer een rondje door het dorp en natuurlijk genieten we nog een poos van de zon en het uitzicht op de Lot aan aan de overkant het leuke dorp Penne d'Agenais. Morgen gaan we naar Jannie en Jean Marc.

Gereden 277 km, totaal 5208 km

15 oktober zaterdag

Allereerst rijden we aan de andere kant van de Lot naar Cahors. Hier rijden we grotendeels door het gebied van de wijnen van Cahors. Het is het ene chateau na het andere, overal IMG_3586IMG_3598wijnvelden. Het is een rustige weg en we doen in Cahors de nodige boodschappen. We bellen even naar Jannie en ze wachten op ons met de lunch, komt goed uit!!!! Jean Marc had weer heerlijk gekookt en het is leuk om elkaar na een lange tijd weer te zien. We zien alle veranderingen in- en rondom het huis. Ze zijn gestopt met de boetiek in St. Cirque-la-Popie en Jean Marc heeft nu de moestuin uitgebreid en levert groenten pakketten voor de liefhebbers. Het ziet er allemaal mooi uit en er is heel wat werk verzet. Ook met de beide ezels gaat het prima. Voor de avond zijn we uitgenodigd door de buren voor Moules-Frites. Nou, dat werd wel even wat anders. Pascal en Andrea waren op vakantie in Sardinië geweest en hadden allerlei lekkers meegenomen. IMG_3594We waren met zo'n 15 personen en er was een lange (Italiaanse) tafel gedekt. Die tafel stond vol met antipasta uit Sardinië, allemaal even heerlijk. Dat was al voldoende eigenlijk, maar toen kwamen de mosselen en de frites. Daarna waren er de bekende kaasjes uit de streek, de cabecou en de door de vrienden eigengemaakte taarten en Pascal had een rondje ijs (10 soorten!). Helaas konden we niet alles proeven, we ploften. En, oh ja, koffie met lekkere Italiaanse koekjes. Alles begeleidt door heerlijke wijnen, natuurlijk ook weer uit Italië. We konden nog net naar de camper lopen.

Gereden 131 km, totaal 5339 km

16 oktober zondag

IMG_3604IMG_3601Weer wakker worden met een stralende zon, het houdt niet op. Een wandeling gemaakt door het bos naar het dorpje Caniac. Het is een leuk dorp met een aantal mooie huizen. Voor Jannie en Jean Marc is het leuk dat er nu ook wat jongere buren zijn gekomen en niet alleen maar de oude inwoners. Brengt wat meer leven in de brouwerij. Jean Marc had ondertussen voor de zondagse lunch gezorgd. Daarna nog heerlijk in de zon kunnen uitbuiken en s'avonds bij het open haardvuur aan de uiensoep. We hebben weer kunnen bijpraten en morgen weer op pad.

17 oktober

Eerst naar Labastide Murat, daar is bij de supermarkt een erg goeie camperplek met IMG_3573IMG_3612service en een prachtig uitzicht. Bij de super een vers brood gekocht en naar de A 20 gereden. Deze is gratis en je schiet dan wel lekker op. Ook is het een weg met mooie vergezichten. Bij Chateauroux de N 151 naar Bourges en daarna Le Charité. We waren daar op tijd op een mooie plek aan de Loire. Eerst de stoelen naar buiten en genieten van de zon. Tegen 5 uur zijn we naar het stadje gelopen. Er is daar een prachtige oude kerk, de monniken van Cluny startte de bouw in 1086. Hier in het voormalige klooster werden de bedevaartgangers naar Santiago de Compostela warm ontvangen en er was ook altijd plaats voor behoeftigen, vandaar de naam le Charité, dat liefdadigheid betekend. Ook is het stadje bekend om zijn boeken en er waren heel veel antiquairs met oude boeken. Een sfeervol stadje en echt de stop waard. Op de camperplek stonden andere Nederlanders, ook op de terugreis, en we hebben gezellig een praatje gemaakt.

Gereden 419 km, totaal 5758 km

18 oktober

Begeleid door de zon zijn we eerst naar Auxerre gereden. Daarna de N 77 richting Troyes, waar het helaas wat bewolkt was, dat zijn we niet meer gewend. Voorbij Troyes was de weg weer bekend en bij Arcis sur Aube gelunched. We rijden langs verschillende IMG_3633IMG_3632herdenkings  monumenten voor de gevallenen uit de 2e Wereldoorlog. Vaak indrukwekkend. Door naar Chalon-en-Champagne, daar de D 977 naar Charleville Mézieres. Dit vinden we een saaie weg dwars door een groot landbouw gebied. De weg lijkt wel met een liniaal door het landschap te zijn getrokken. Het begon te regenen en dan ziet alles er ook wat somber uit. In Charleville naar de camperplek aan de Maas, helaas was die vol en we zijn doorgereden naar Sedan. Daar staan we nu aan de voet van de grootste burcht van Europa, de muren zien er imposant uit. Sedan is in het verleden bekend geworden door zijn lakenindustrie. We zitten hier niet ver van de grens met België en morgen gaan we naar Houffalize, waar Mascha en Ton nu zijn. Ze hebben daar een huis gehuurd voor de herfstvakantie.

Gereden 413 km, totaal 6171 km

19 oktober

Bij het opstaan moest zowaar de kachel aan, het was koud vannacht. Na een laatste bezoek IMG_3643IMG_3647aan de franse supermarkt om voor de jongens de bestelde lekkernijen te kopen, zijn we al snel in België. Het huis bij Houffalize was al snel gevonden. Een heel erg leuk huis, super-de-luxe, op een prachtige locatie. Heerlijk om iedereen weer te zien, we drinken koffie en eten een broodje en daarna gaan we een wandeling maken. Nu ook weer vinden we de Ardennen een prachtig gebied, we lopen eerst een eind omhoog en hebben dan mooie uitzichten. Later door het bos naar beneden langs allerlei beekjes. In Houffalzie gaan we voor een Belgisch biertje in een gezellig café. Doen nog wat boodschappen en gaan dan weer naar het huis. Het is echt prachtig, stijlvol gedecoreerd en goed ingericht. Maar liefst 3 badkamers voor de tien slaapplaatsen. Aan te bevelen!! (we krijgen geen provisie). Ton maakt de BBQ aan en we eten heerlijk met elkaar. Dan natuurlijk het onvermijdelijke scrabble spel.

Gereden 109 km, totaal 6280 km

20 oktober

Na een zeer uitgebreid ontbijt vertrekken we richting Nederland. Via Luik, Maastricht naar de A 73. We gaan even bij Berry langs, die is vandaag jarig. Het was weer goed elkaar te zien en ook hier is er weer heel wat werk verricht. Er staat een kompleet nieuwe schuur en alles eromheen is ook al weer op orde. Ze kunnen er wat van die van der Veldentjes. We worden ontvangen met heerlijke taart en we praten weer bij. Na een lekker broodje gaan we huiswaarts. Rond een uur of 5 thuis. Ook weer heerlijk om in Hollandsche Rading te zijn.

Gereden 339 km, totaal 6619 km

We zijn nu 2 dagen thuis, het grootste deel van de was is weer schoon en de camper begint er ook weer pico bello uit te zien.

Het was een heerlijke reis, niet in de laatste plaats door het geweldige weer. We stonden op de meest mooie locaties en hebben vooral in Portugal heel veel gezien. Hiervoor maakten we graag gebruik van de Trotter Portugal, die heel veel leuke informatie geeft. Een toegevoegde waarde aan onze reis. Ook gebruikten we soms de Womo Portugal, waardoor we op leuke camper plekken kwamen. Ook de tocht door Spanje was grotendeels nieuw voor ons, vooral de Pyreneeën maakten indruk.

Een bezoek aan Jannie en Jean Marc in de Lot is altijd leuk, we zien ze zo weinig. De Ardennen waren een toegift en vooral fijn om de kinderen en kleinkinderen te zien.

Nu gaan we thuis winteren en eens uitzoeken wat de volgende bestemming zal worden. We houden jullie op de hoogte.