2011 HERFST Frankrijk – Spanje – Portugal (week 6)

29 september

De dag begint met wat sluierbewolking en het is eb. Nu kunnen we IMG_3376door de rotsen op het IMG_3386strand naar Praia de Rocha lopen. Een leuke wandeling naar het strand. Het laatste deel loop je tussen de prachtig gevormde rotsen met overal watertjes die erdoor stromen. Als het vloed is kun je hier niet door of je moet zwemmen!! Leuke wandeling. Terug bij de camper is het inmiddels opgeklaard en kunnen we weer met de stoelen in het duintje zitten met het mooie zicht op het strand. 's Avonds weer naar Alvor gelopen en daar bij Arcos de Velha een Arroz de Mariscos gegeten. Gisteren was het hier vol en we moesten voor vanavond reserveren. Het is een van de leukste restaurants in Alvor en we waren hier al 2x eerder.

1 oktober (zaterdag)

Na een paar heerlijke dagen op een schitterende plek aan het strand van Alvor gaan we weer verder. We rijden richting Monchique, dit moet volgens de Trotter een leuke plek zijn. IMG_3366IMG_3395Eerst rijden we voorbij de Caldas de Monchique, waar de Romeinen al hun baden hadden en daarna naar het dorp waar erg weinig activiteit is. Wat restaurant, duidelijk ingericht voor grote groepen toeristen. We rijden door de berg op naar Foia dat op 90 meter ligt en waar je een mooi uitzicht zou hebben over de Algarve. Helaas, het is heiig en we zien weinig. Het waait er heel hard en we dalen weer snel naar beneden. Onderweg bij een bron tappen we wel het bekende water van Monchique. We rijden door naar Silves, ook weer een bezienswaardig stadje met veel historie. Er is een mooie camperplek direct bij het moderne zwembad van de stad. IMG_3413We IMG_3401wilden daar wel een duik in nemen want er is ook een sauna, bubblebad etc., maar helaas....badmuts verplicht en die hebben we niet bij ons. In de namiddag het stadje ingelopen dat ooit de hoofdstad was van het Arabische rijk, maar nu een beetje vergane glorie. De Sé, de kathedraal is prachtig maar vandaag gesloten. We kopen door naar het Castelo, dat mooi is gerestaureerd, er zijn alleen nog de buitenmuren en de binnentuinen, er worden concerten en exposities gehouden. Ook bekijken we de twee cisternes, die in de 10e eeuw door de Arabieren zijn uitgegraven en de hele stad van water voorzagen. Na een lekker biertje lopen we weer terug. Natuurlijk gaan we s'avonds weer op pad om de bekende kip IMG_3417Piri-Piri te eten waar Silves bekend om is. Ook hier weer dank aan de Trotter die ons van een prima adresje voorzag. Vooraf weer het bekende brood met boter, sardines pasta, olijven, kaas, wortelsalade, dit krijg je bijna overal vooraf maar opletten, het komt wel op de rekening. Dan een heerlijke kip met frites en sla, 2x een karafje wijn, een bordje met allerlei lekkers toe, w.o. vijgen, druiven, amandelen, huisgemaakte cake, dan nog 2 koffie met Modrońo toe. Niet te geloven en dit allemaal voor 20 euro. Het is een leuk adres niet alleen vanwege de prijs maar ook de vriendelijke uitbater en zijn kok, die geregeld een praatje komen maken. Een leuke avond!!!

Gereden 82 km, totaal 3563 km

2 oktober (zondag)

Vertrokken uit Silves nadat we eerst bij de begraafplaats water hebben getankt. Nu kunnen we er weer een paar dagen tegen. Het is maar een klein stukje naar Armaçao de IMG_3425Pera, ons volgende doel. We waren hier ook al eerder, maar dat was geen succes vanwege de hevige regen. Het was toen één grote modderpoel. Nu is het prachtig, we staan boven op de klif en kijken uit op het strand, ja hoor, weer een strand. Maar wat wil je, het is nu overdag 30 graden, hier kunnen we goed zwemmen. We zien hier weer Nederlanders die we al eerder hebben ontmoet. Er worden weer ervaringen uitgewisseld. Het is hier nog gezellig druk, het strand is goed bevolkt, vnl. Engelsen en de Portugezen die hier wonen.

Gereden 24 km, totaal 3587 km

3/4 oktober

We maken een wandeling naar het centrum van Armaçao de Pera, via de mooie boulevard, die opnieuw is aangelegd, (dankzij de Europeesche Gemeenschap). Ook hier is het seizoen IMG_3423op zijn eind, veel winkels zijn al gesloten en de terrassen zijn zo goed als leeg. We genieten van het strand, zelfs het ligbed en de parasol worden te voorschijn gehaald. Het is makkelijk voor ons om op het strand te komen, even een stukje naar beneden lopen en je staat met de voeten in het zand. Vanaf het strand kunnen we de camper zien, een veilig idee. Hier kun je eindelijk goed in de zee zwemmen, niet meer van die hoge golven.

5 oktober

Weer verder, na een prachtige zonsopgang, gaan we eerst bij de Blue Elefant langs, een auto wasplaats. Je kunt hier goed de camper IMG_3427wassen en daar was hij echt aan toe. I.p.v. zandkleurig heeft hij nu weer de originele kleur. Er stond ook een Nederlandse camper die boeken ter ruiling had, dus we hebben weer nieuwe voorraad. Daarna gaan we naar het grote shopping centrum, Shopping Algarve. We moeten naar de supermarkt en we willen nu wel eens zien hoe zo'n groot winkelcentrum eruit ziet. Het is vol luxe winkels, alle grote merken zijn vertegenwoordigd en de Continente is een enorme supermarkt. Daarbij vergeleken is de Hyper U in Frankrijk een kleine winkel. We kopen er wat we nodig hebben en houden de rest voor gezien. Je ziet hier in de omgeving veel Golf resorts en veel erg mooie huizen. Het is echt de luxe kust van Portugal. Daarna gaan we naar de zigeuner markt in Quarteira, waren we ook niet eerder. Heel veel te zien, vooral mooie mensen die zigeuners met schatten van kinderen. IMG_3437Helaas het fototoestel in de camper laten liggen, we hadden hier leuke plaatjes kunnen schieten. Wat ze verkopen kan ons niet bekoren, overal hetzelfde en veel van heel slechte kwaliteit. Volop goedkope schoenen en sieraden. Ook nu bezwijken we niet en sluiten eraf met een lekker biertje op een terras. We kijken even op de camperplaats bij de haven maar dat vinden we niks en rijden door naar de andere kant van Quarteira, waar we vroeger hebben gestaan. Officieel mag je er niet meer staan, maar nu, buiten het seizoen, wordt het gedoogd. Natuurlijk staan we aan het strand en later gaan we voor de visjes in het restaurant hier.