Zomer 2010 Scandinavie (week 1)

13 mei 2010 (Hemelvaartsdag)

Vandaag koud en nat, op dit moment is het 7 graden buiten!!! We zijn blij dat we dit jaar niet op een camping staan. Heel veel jaren hebben we rond Hemelvaart op een IMG_6829Nederlandse camping gestaan met de “Blommetjes”. Het waren veel gezellige jaren met elkaar.  Vorig jaar hebben we besloten dat we hier mee gaan stoppen. Inmiddels zijn er wat pensionados die rond deze tijd een andere bestemming zoeken dan het kikkerlandje en de jeugd wil ook niet altijd meer mee.  We proberen wel rond deze tijd een gezellig familiegebeuren te organiseren. Morgen gaan we naar Berry naar Merselo in het Limburgse land en we zullen daar zaterdag met z’n allen een fietstocht, excursie en barbecue hebben.

De camper wordt klaargemaakt voor vertrek, alles is weer schoon en de voorraadkasten gevuld. De overtocht van Duitsland naar Zweden is geboekt voor 31 mei. Vorige week zijn Simon en Minke Sas hier geweest en we hebben de route doorgenomen, we zullen elkaar geregeld onderweg ontmoeten. De bedoeling is dat we vanaf Zuid Zweden langs de oostkust naar het noorden rijden. Daar steken we door naar Noorwegen en willen de Lofoten en Vesterålen aandoen en dan grotendeels langs de westkust van Noorwegen naar het zuiden rijden. We zullen jullie op de hoogte houden. Ons verslag zal voornamelijk bestaan uit de indrukken die wij opdoen in de landen die we doorkruisen en van de mensen die we ontmoeten. Echt veel toeristische informatie zul je niet bij ons aantreffen, die kun je voldoende vinden in de bestaande reisgidsen.

23 mei 2e Pinsterdag

Inmiddels is het al dagen mooi weer, heerlijke Pinksterdagen. Het weekend in Merselo was een succes, Berry had alles goed georganiseerd.IMG_6830 Gelukkig was het voor het eerst wat beter weer, nog wat fris, maar droog met de zon erbij.  Leuke fietstocht door de Peel en bezoek bij het ouderlijk huis van Toon Kortooms, waar nu een klein museum is ondergebracht. Daarna in Merselo na de uitgebreide borrel een lekkere BBQ. De volgende dag vertrok iedereen weer en het is altijd leuk elkaar weer eens te zien en te spreken.De laatste dagen druk geweest de tuin op orde te brengen, alle buxus is weer geknipt en alles staat er weer strak bij. Met onze dierbaren hier gegeten ter ere van onze verjaardagen. We zijn weer verwend! Ook voor de camper de laatste voorbereidingen getroffen. Vooral veel voorraad deze keer, Scandinavië schijnt duur te zijn en een wijntje op zijn tijd vinden we toch wel lekker. Vrijdagochtend vertrekken we.

28 mei 2010

Vandaag mijn verjaardag en het vertrek naar Scandinavië. Eerst naar De Jong in Hattem IMG_6871waar we de nieuwe buitenspiegel ophalen. Hij werd snel gemonteerd en toen door naar BAM in Rijssen waar een kleinigheid aan de schotel werd bijgesteld. Vandaar naar Duitsland gereden en via de Autobahn tot Osnabrück. Verder via de Bundeswegen, een mooie route over het platteland.  Gestopt in Nienburg aan de Weser, een leuke camperplek.  S’Avonds eerst een wandeling door de oude stad waar de voorbereidingen waren voor het aspergefeest dat daar morgen plaatsvindt. Grote podia en veel tentjes voor de wijnen en de asperges. Dit is een streek waar veel van het witte goud wordt geteeld. Daarna naar een restaurantje voor het verjaardagsmaal.

29 mei 2010

Rustige nacht en na het ontbijt verder. Via Celle naar Lüneburg, onderweg een gigantisch aanbod van asperges. Nooit geweten dat hier in Noord Duitsland zoveel asperges verbouwd worden. Werkelijk overal staan kraampjes met asperges of aardbeien. De streek IMG_6876waar we door rijden is mooi, licht heuvelachtig, veel bos en mooie boerenhuizen. Erg welvarend zo te zien, alle huizen hebben prachtige bloementuinen. Boven Lüneburg aan de Elbe twee camperplekken bekeken, vonde n we niks, dus door naar Pelzerhaken boven Neustadt, niet ver van Travemünden, waar we maandag de ferry nemen naar Zweden.  In Pelzerhaken is een erg mooie camperplek, direct aan het strand bij de Oostzee. Het is goed weer en we kunnen lekker buiten zitten. Een kijkje genomen bij het strand, mooi breed en met wit zand. Een geliefde plek voor surfers. Hopelijk is het morgen ook nog goed weer dan kunnen we een strandwandeling maken.

Gereden 325 km, totaal 700 km

31 mei 2010

Nou dat viel tegen, we werden met regen wakker en het is de hele dag blijven regenen. In de middag werd het even wat minder en zijn we toch maar een wandeling gaan maken langs het strand. De voorzieningen daarvoor zijn hier prima, er loopt een mooi wandelpad IMG_6878langs het strand, er zijn wat lage duinen en soms is het een houten loopbrug over het strand. Er is nog niet veel toerisme, wat vakantiehuizen, en een paar terrasjes en restaurants op zo’n 1,5 km afstand van de camperplek.  Veel voorzieningen voor surfers, dus dat zal hier wel goed kunnen. De dag doorgebracht met lezen en alvast wat informatie over Zweden doorgenomen. De zaterdag gekochte asperges gekookt, helaas waren ze niet zo lekker als de Nederlandse (zou dat chauvinisme zijn?), ze waren wat waterig, maar met de gerookte zalm en een hardgekookt eitje was het toch een lekker maal. Vandaag nog steeds regen, rond het middaguur rijden we richting Travemünde waar we om 16.45 uur de boot naar Zweden hebben geboekt. Nog even tanken en de laatste boodschapjes doen en dan zijn we klaar voor Scandinavië.

Ca. 14.30 bij de haven van Travemünde aangekomen, even wat gegeten en rond 4 uur de IMG_6879boot op. Precies op tijd, 16.45 uur vertrokken. Ging allemaal erg rustig en soepel. Je kunt tijdens de reis in de ruimte bij het restaurant verblijven, het restaurant/café gaat wel een poos dicht, maar de ruimte blijft beschikbaar voor de passagiers.  Om een uur of elf gaat de keuken weer open en de vrachtwagenchauffeurs nuttigen dan hun ontbijt. Voor ons een rare tijd, zo midden in de nacht. Ook nu weer op tijd 0.15 uur in de haven van Trelleborg, het uitschepen ging ook weer vlot en we waren daarna binnen 5 minuten op de camperplek bij de haven, een slaapmutsje en daarna onder de wol.

Gereden 50 km (Duitsland), totaal 750 km

1 juni 2010

Goed geslapen, om een uur of 8 wakker en helaas, het regent nog steeds. Na het ontbijt op weg en in Trelleborg geld gepind. Via de zuidkust naar Ystad, de stad van de boeken IMG_6884IMG_6883TV serie die ervan is gemaakt. Het ziet er op dit moment ook zo droefgeestig uit, vanwege de regen!!  Het is een mooie rustige route, al snel zien we het eerste waarschuwingsbord voor overstekende rendieren waarvan we er nog niet een hebben gezien, maar dat komt vast nog wel. Na Ystad langs diverse plaatsen zoals Simrisham, Kivik, Brösarp naar Ahus. Daar zouden veel visrokerijen zijn. Maar helaas, we hebben er rond gereden en niets kunnen ontdekken.  Weer verder en bij Kristianstadt gestopt voor de lunch. Daar SMS contact met Simon en Minke. Zij zijn nu op het eiland Őland, ook daar veel regen en zij waren niet erg ethousiast over het eiland, dus slaan we dat maar over. Vanaf Karlsham richting het noorden via de 27. Ook hier weer een mooie en erg rustige weg, dwars door de bossen. Heel veel meertjes en overal de bekende rode Zweedse huizen. Mooi om te zien. De dorpen stellen niet veel voor, je bent er vaak in een paar minuten doorheen. Onderweg staan hier nu pas de fruitbomen in bloei, het voorjaar is duidelijk heel wat later dan in Nederland, ook bloeien er overal nog tulpen. Bij Växjö naar de camping Evedal, goede camping.

Gereden 307 km, totaal 1057 km

2 juni 2010

Ja hoor, vanochtend wakker met de zon!!! De wereld ziet er dan toch leuker uit. Rond een IMG_6897IMG_6896uur of tien weer verder van Växjö richting Jonköping. Opnieuw een mooie weg nr 30, dwars door de bossen en weer langs veel meertjes. Wat een ruimte is er hier. Bij alle huizen zie je grote stapels hout liggen, het is hier vast erg koud in de winter. Voor Jonköping begint er een stuk snelweg langs het Vättern meer naar Gränna, dit staat bekend als een van de grootste en mooiste meren van Zweden. Het is meer dan 100 km lang.  Gränna is bekend om de zuurstokken.  Nou dat was te zien in het stadje, overal werden ze te koop aangeboden en ze worden ter plekke gefabriceerd, echt huisvlijt. Ze zijn er in heel veel verschillende smaken en we hebben er natuurlijk een paar gekocht. In het dorp was een optocht van boerenkarren met daarop veel middelbare scholieren die eindexamen hebben gedaan en nu naar de universiteit gaan. IMG_6900Ze werden begeleidt door een muziekkorps en kregen bloemen en flessen drank. Een groot feest dus in het dorp, waardoor het er gezellig uitzag. Verder staat het voornamelijk in het teken van de ZUURSTOK!!!! Langs het meer ligt een jachthaven, je kunt vanaf de haven oversteken met de pont naar een eiland dat in het meer ligt. Hier komen bussen vol dagjesmensen voor naar Gränna.  Ook de camperplek ligt bij deze haven. Tot onze verrassing stonden plotseling Simon en Minke voor onze neus met een cadeautje voor ons beider verjaardag. We hebben weer wat reiservaring uitgewisseld en een drankje gedronken met elkaar.

Gereden 163 km, totaal 1220 km

3 juni 2010

Vanuit Gränna vertrokken richting Vadstena. In Vadstena is een slot van Gustav Vasa, waarvan de bouw in 1545 is begonnen. Het was totaal vervallen en is nu mooi IMG_6908IMG_6912gerestaureerd. Het ligt erg mooi aan het grote Vättern meer.  We hebben het bezichtigd en zijn daarna doorgereden naar Motala waar het meer door sluizen is verbonden met het Götakanaal, dit kanaal stroomt dwars door Zweden van Stockholm naar Göteburg. Het grote verval wordt in Motala opgevangen door 5 sluizen. Het is een imposant gezicht. Rondom al het water zijn er al veel kinderen aan het zwemmen, hoewel het water hier nog erg koud is. Het is goed weer, niet erg warm maar de zon schijnt. Onmiddellijk verschijnen er blote shirtjes en korte rokjes in het straatbeeld. De Zweden genieten echt van de zon en overal worden de stoelen naar buiten gezet.  Aan het eind van het meer bij Askersund is een grote hoge brug over het laatste stuk van het meer. We zijn daar gestopt voor de lunch en konden genieten van het uitzicht. Bij Lindesberg is weer een mooie overnachtingsplek waar we rond 4 uur gestopt zijn voor de nacht. De zon was nog heerlijk, dus nog de stoelen naar buiten, een borrel met Simon en Minke en het programma voor morgen doorgenomen.

Gereden 220 km, totaal 1440 km

4 juni 2010

Na de nodige sanitaire voorzieningen weer op pad. Van Lindesberg naar het noorden, bij IMG_6925IMG_6928Ludvika was er zowaar een Lidl, dus wat aangevuld. Weer een route door een prachtige streek, hier is het wat heuvelachtiger en het uitzicht is wat weidser. Maar nog steeds veel bossen.  Dan naar Tällberg, wat een Dalarna dorp is met mooie oude huizen. We waren er niet echt van onder de indruk, de mooie, oude en rode huizen hebben we  onderweg al vaak gezien. Het ligt wel erg mooi, weer aan een meer. Hier vlakbij is het dorp Nusnäs waar de wereldberoemde Zweedse Dalarnapaardjes worden gemaakt. De leuke rode paardjes zijn erg bekend en worden met de hand  gemaakt en beschilderd. We hebben de ateliers en de bijbehorende IMG_6938shops bekeken. Van hier naar Rättick aan het Siljanmeer, waar een oude kerk is waarbij een groot aantal kerkstallen staan. Deze stallen werden vroeger gebruikt om de paarden in te stallen die voor de sledes van de kerkgangers liepen. Het is inmiddels tijd om weer een plekje voor de nacht te zoeken en na wat heen en weer gerij vonden we een rustige plek vlakbij het sportcentrum in Mora. Er zijn erg mooie plekken, vlakbij het meer, maar daar mochten we niet voor de nacht staan. Er was vandaag een frisse wind, maar nog steeds zon.