VOORJAAR 2015 Spanje /Portugal (deel 8)

22 april
We verlaten Sevilla en besluiten niet naar Portugal door te reizen, we bewaren dat mooie IMG_0023IMG_0014land voor een volgende trip. We rijden makkelijk over de A4, weer z'n goeie weg dwars door Andalusiƫ. Rond het middaguur arriveren we in Cordoba, er is daar een camper plaats midden in de stad. Het is echt alleen parkeren, er mogen geen stoelen naar buiten, jammer want het is lekker weer. Van de CP lopen we de stad in, via de juderia, de joodse wijk, komen we bij de Mezquita, ons doel in Cordoba. Het is de enige grote moskee die in Spanje bewaard is gebleven en een van de grootste ter wereld en het belangrijkste islamitische IMG_0039monument in het Westen. Er werd in 785 met de bouw begonnen en daarna 3 keer vergroot. Je loopt door een woud van zuilen, 854 stuks. Na de herovering van Cordoba op de Moren door Karel V werd in 1523 begonnen met het bouwen van de kathedraal in de moskee. Het is een te groot verhaal om alle feiten rond de Mezquita hier op te noemen maar het is een geweldig geheel waar nog veel authentieke details zijn bewaard gebleven. We zien dat hier ook veel moslims het complex komen bezoeken. We lopen naar de Romeinse brug die al sinds de 1e eeuw de oevers van de Guadalquivir verbindt en prachtig is gerestaureerd. Hiervandaan lopen we naar de IMG_0041IMG_0005synagoge uit 1315 in de Joodse wijk, er was destijds een grote joodse bevolking die hun stempel op Cordoba heeft gedrukt. De straatjes in de joodse wijk zijn druk en overvol met toeristen maar we vinden er toch een terrasje en kunnen de dorst lessen. De mezquita is geweldig maar de meute van toeristen uit de hele wereld wordt ons teveel en we gaan terug naar de camper. Onderweg zien we veel patio's met bloemen, ook staan overal mooie bloembakken en hangen er aan de huizen veel planten. Begin mei is hier ook weer een feest dat vnl. in het teken staat van de mooie patio's met bloemen, die dan opengesteld zijn voor bezoekers.

23 april
Vanuit Cordoba nemen we de N 432, weer een schitterende weg dwars door een gebied met heel veel olijfbomen. Bij Baena, het centrum van de olijfproductie stoppen we bij een IMG_0054IMG_0058verkooppunt voor olie. Het is een oude pleisterplaats gevestigd in een voormalig station, erg leuk, en slaan wat olie in. Voorbij Baena wordt de natuur ruiger en beginnen de sierra's, we zien zelfs sneeuw op de hogere bergen. Voorbij Granada naar de A92, aan de weg stoppen we bij Venta del Peral, waar een goede overnachtingsplek is bij een benzinestation/hotel/restaurant, er is een deel ingericht voor campers en alle service is aanwezig. Een Venta is van oudsher een pleisterplaats voor de armen waar men kon IMG_0069overnachten en eten. Vaak gevestigd in kleine dorpen waar de plaatselijke bevolking ook gesmokkelde waren kon kopen, die via Gibraltar waren binnengekomen. Het was vaak een toevluchtsoord voor bandieten en struikrovers, die door de achterdeur konden verdwijnen als de politie arriveerde. Ook nu vindt je in heel Andalusiƫ nog veel Venta's waar je een onderkomen kunt vinden, je kunt er eten en ze dienen vaak als sociale ontmoetingsplaats voor de bevolking.

24 april
IMG_0063Een rustige nacht en weer oostwaarts, eerst nog een stuk op de A92 en dan bij Puerto Lumbreras richting Murcia. Het landschap wordt hier weer ontsiert door heel veel industrie, ons uitzicht wordt minder. Bij Totana gaan we richting Mar Menor over de RM 2 en komen weer aan bij Los Alcazares waar we deze reis al een paar nachten hebben gestaan. Het is er nu veel rustiger, alle overwinteraars zijn verdwenen en we hebben de mooie plekken voor het uitzoeken.

25 april
Het weer is goed, soms wat lichte bewolking maar een heerlijke temperatuur. Vandaag is IMG_0077hier weer een markt, nu dichtbij de CP. Natuurlijk kunnen we de verleiding niet weerstaan en pakken de fiets. Het is een hele grote markt met allerlei waren, groente, fruit, kleding, schoenen, speelgoed teveel om op te noemen. Er komen heel veel Engelsen naar Los Alcazares en dat horen we om ons heen, gelukkig ook nog Spanjaarden en een enkele verdwaalde Nederlander! We kopen verse groente en fruit en genieten van de drukte om ons heen en brengen er maar liefst 2 uur zoet. S' Middags nog even op de fiets naar het centrum waar de Mercadona zit en fietsen langs de boulevard terug.

26 april
Vannacht was er wat regen maar bij het opstaan weer de zon. Van de Nederlandse buren hebben we gehoord dat er vandaag een zigeuner/rommelmarkt is bij het vliegveld. We IMG_0073fietsen erheen en zien dat het grotendeels hetzelfde aanbod is als gisteren, met hier en daar wat kramen met oude rotzooi. Dus we hebben het gauw bekeken, wegwezen!! Daarna fietsen we naar de camping Mar Menor om een kijkje te nemen, hij is recentelijk heropend. De ligging is mooi, direct aan het strand maar verder stelt het niet veel voor, een enkele caravan en verder wat troep. Lokt ons niet! Er loopt een mooi fiets/wandelpad door het riet langs de kust en dat fietsen we terug en komen uit op de boulevard, die is maar liefst 5 km lang. Het gaat steeds harder waaien maar de temperatuur is prima.

27-28 april
We zitten nog heerlijk in het riet, fietsen af en toe voor een boodschap en doen verder weinig. Het weer is mooi. Hier staat ook een Nederlander, Bram, die wij al een tijd op internet volgen, www.camperverhalen.info Hij schrijft voor en over campers en camperaars met name in Spanje en als de AZIJNPISSER kritische stukjes over de Nederlandse politiek. Soms zet zo'n stuk je je wel aan het denken, zoals zijn laatste over dat verdronken meisje drijvend in de Middellandse zee. Een kind dat wij op onze reis door Syriƫ ergens in Damascus, Allepo of Homs op straat kunnen hebben kunnen zien spelen. Dan krijgt VAREKAI (waar dan ook) toch wel een extra betekenis.

29 april
IMG_0084Vandaag vertrokken uit Los Alcazeres en rijden naar Tavernes, die CP waar we half maart ook gestaan hebben. Het is ook hier minder druk en wij hebben een leuk plekje gevonden.

30 april
Vanochtend op de fiets naar het “centrum”van Playa Tavernes gereden. Het is nu een IMG_0080IMG_0082uitgestorven vakantie dorp, veel flats en bungalows die nu allemaal leeg staan. Er zijn wel veel restaurants, bars en winkels, nu ook grotendeels gesloten, maar er is zoveel aanbod dat het in juli en augustus wel een gekkenhuis moet zijn. Nu is er niks aan. Vanmiddag naar het strand, heerlijk strandweer en Rob laat zich verleiden door een duik in de zee. Verder hier ook, leegte!!! De CP is prima, goede douches, 220V, Wifi en het is het gezelligste plekje in Tavernes Playa. Veel Spaanse campers, waarschijnlijk weer een vrije dag op 1 mei en dus lang weekend.

image_map

Klik hier voor deel 9 (slot)