Zomer 2008 Griekenland

28 mei 2008

De laatste dag in Nederland, mijn verjaardag!!!!
Afgelopen zondag al gezellig gevierd met de familie en we zijn nu weer klaar om te vertrekken.
Nog een paar boodschappen, wat geld halen, koffie drinken bij Masja (met wat lekkers!!) en dan de rest in de camper pakken.
Morgenochtend na de spits gaan we richting Griekenland. De bedoeling is om via Frankrijk en Zwitserland naar Italie te rijden. Wij zoeken dan een plekje boven Venetie en gaan dan Venetie weer bezoeken. We vertrekken woensdag 4 juni vanuit Venetie naar Igoumenitsa/Griekenland.

Donderdag 29 mei 2008

Vandaag om ongeveer half tien vertrokken in de regen, wij gaan het goeie weer opzoeken!!!!
IMG_3946Gereden via Antwerpen, Brussel,Namen naar Luxemburg. Hier werd het droog en we hebben getankt en nog wat geprofiteerd van de lagere brandstof prijzen in Luxemburg.
Via Metz, Nancy naar Charmes gereden. Het was een rustige route. Hier in Charmes ligt aan de Moezel een mooie camperplek, de boten liggen voor ons in de rivier en de voorzieningen zijn zowel voor de boten als de campers. Electra, water, WC lozing, douches, wat wil je nog meer!! Oh ja, de bakker om de hoek!!

Vrijdag 30 mei 2008

Na een rustige nacht, met wat regenbuien, om ca 9 uur uit Charmes vertrokken.
Via Epinal, Thann bij Basel de grens over naar Zwitserland.
De tuner had weer problemen, dus Rob heeft hem er weer uitgehaald. Wordt weer een ritje naar Venray!!!!
Tot aan de Gotthard tunnel goed weer, toen we eruit kwamen goot het van de regen.
Dus maar niet, zoals ons plan was, binnendoor via Como, richting Venetië, maar de autostrada naar Milaan genomen. Nou daar hebben we spijt van gekregen. De files begonnen al ver voor Milaan en eer we er een beetje uit waren was het 3 uur later!!!!
Heel Italië was onderweg. Het bleek later dat het een lang week-end is voor de Italianen. Maandag is de dag van de Republiek en iedereen is dan vrij en gaat op pad met de camper of auto!!!
Na de zoveelste lange file besloten we in Bergamo naar de camperplek te rijden die in de Facile-en-Route staat aangegeven. De GPS code ingevuld, maar helaas, die plek is inmiddels opgeheven!!!! Door naar de volgende in Alvano, zo’n 10 km verder. Gelukkig was hier wel een plekje, niet ideaal, op een grote parkeerplaats, maar het werd al donker dus maar gestopt.
Op een bord stond dat we op zaterdagmorgen voor 6 uur de plek moesten verlaten i.v.m. de markt!!!!!
Eerst even een lekker drankje en dan op naar de pizzeria, vlak om de hoek. Dat maakte de
Dag weer goed, heerlijke pizza’s, zo groot als een wagenwiel!!!!
Daarna lekker naar bed.
Gereden 570 km, totaal 1121 km

31 mei 2008

Dus om kwart voor zes vertrokken!!!! Voordeel is dat het overal heel rustig is en je hebt een lange dag voor de boeg.
De autostrada genomen richting Venetië, weer veel files onderweg, half Italië rijdt in een camper!!! IMG_3952Voorbij Venetië richting Jesolo, daar zijn veel campings en mooie stranden.
IMG_3986Het stukje van 30 km kostte ons 2 uur!!! Maar uiteindelijk toch in Cavallino op camping Scarpiland aangekomen. Dit is een Acsi camping, een leuke camping direct aan het strand. Niet te geloven, de hele strook van het schiereiland zit vol met campings, alleen in Cavallino zijn er al 24!!!! Het is een mooi gebied, de campings liggen in een pijnbomenbos, bijna allemaal direct aan het strand. Overal is het druk, veel bungalowtjes op de campings die voor dit lange week-end allemaal vol zijn. Strandwandeling gemaakt, wat gekookt en een ijsje gehaald. Overal winkels, restaurants. Alles voor de verwende kampeerder!!
Helaas ook hier weer muggen, niet te verwonderen, aan de ene kant het strand, aan de andere kant de lagunes rondom Venetië. Gelukkig nog niet zo erg als een aantal jaren geleden in Fusina, boven Venetië, waar ze door de stoelzitting en je kleding heen staken!!!!
Er wordt hier op de camping twee keer per week gespoten met een insecticide(niet giftig voor de mens!!) dat zegt genoeg!!!
Ook nog even met Mascha gebeld, via Skype, we hebben hier internet op de camping.
Dat bellen gaat zo wel geweldig.
Gereden 286 km, totaal 1407 km

1 juni 2008

Vandaag een prachtige dag, veel mensen op het strand, dus veel te kijken!!!
Onze bedjes, mee en een heerlijke dag geluierd aan het strand. Tussen de middag even terug voor een broodje en daarna nog een paar uurtjes doorgebracht op het strand.
Om een uur of half zes terug naar de camper, het stikte nu echt van de muggen, dus de flesjes muggenolie te voorschijn gehaald en maar smeren!!
S’Avonds in een van de restaurantjes een hapje gegeten, men had hier ook allemaal muggennetten opgehangen, gelukkig geen last van die secreten gehad!!!

2 juni 2008

We waren van plan vandaag hier te vertrekken, maar gezien de feestdag en onze buik vol van de files, blijven we nog een dagje.
IMG_3949Nog een dagje strand, aan het eind van de dag werd het ander weer. Het ging hard waaien en er viel een buitje. Het is nu minder warm.
Heel veel Italianen zijn nu vertrokken, moeten morgen weer werken en naar school.
Wij gaan kijken bij Punta Sabbione op de camperplaats en beslissen dan of we vandaar naar Venetië varen of dat we naar Treviso rijden, zo’n 30 km hier vandaan, het moet ook een heel mooi stadje zijn, men noemt het ook wel klein Venetië.
Zal veel rustiger zijn dan Venetië, waar we woensdag vertrekken.

3 juni 2008

Vanochtend naar Punta Sabbione gereden, goede camperplek, vlakbij de boot naar Venetië.
We hebben de camper neergezet en zijn naar de boot gelopen, toch maar voor een dagje toerisme gekozen. Je kunt een dagkaartje kopen voor 14 euro, waarmee je ook in Venetië van alle boten gebruik kunt maken.
IMG_3969IMG_3954 Hoewel het druk was , blijft het toch een prachtige stad om door te lopen. We hebben de San Marco nu uitgebreid bekeken. Het is een en al pracht, al die gouden mozaïeken, geweldig.
Natuurlijk ook weer naar de Rialto, de bekendste brug met een prachtig uitzicht over het Grand Canal, waar heel veel gondels door varen.
Als je een beetje van de drukke route afwijkt, kom je op leuke pleintjes en kleine straatjes met minder drukke kanalen waar het `gewone `leven zich afspeelt.
We hebben een hapje gegeten en zijn toen een boot ingestapt die door het Grand Canal vaart.
Erg mooi om al die grote huizen en paleizen te zien die er langs staan.
Uitgestapt om naar het Guggenheim museum te gaan, maar helaas, op dinsdag gesloten
Dus weer terug gelopen en nog maar een terrasje gepakt. Op het grote San Marco plein zijn heel veel terrassen die ook live muziek hebben. Heel sfeervol!!!!
De boot weer teruggenomen naar de camperplek, ook hier weer MUGGEN!!!!!
Gereden 7 km, totaal 1414km

4 juni 2008

Om een uur of 9 vertrokken en van plan onderweg bij Jesolo een grote supermarkt te bezoeken en eea in te slaan voor onderweg. Helaas, de parkeergarages onder die supermarkten kunnen wij niet in en er zijn geen gewone parkeerplaatsen. Dus maar doorgereden.
Gelukkig was er vlakvoor de afslag naar de haven in Venetië nog een Lidl en we hebben hier eea gekocht.
Prima sortering met veel Italiaanse producten.
IMG_3988 Op tijd bij de ferry en snel ingecheckt. Gaat hier wel makkelijker dan in Ancona.
Ook het inschepen was snel gebeurt, de boot was wel vol.
De uittocht uit Venetië is altijd erg leuk, je vaart door het Grand Canal, langs het San Marco plein en je hebt dan echt het cruise/gevoel!!!!
Het schip wat rondgelopen, flesje Metaxa gekocht en wat Playmobil voor de kinderen van Lakis en Effie.
Wat op het dek gezeten, dit keer geen zwembad, het is te fris.
In de camper wat te eten gemaakt en wat gelezen.
Gereden 72 km, totaal 1486 km

5 juni 2008

Het was een rustige overtocht, natuurlijk is het op het dek wat lawaaiig, je hoort de motoren, maar met oorstoppers valt goed te slapen!!!!
Na een ontbijtje en nog een wandeling over het schip konden we om ca. 12.30 uur van boord.
Snel getankt, ook hier is de diesel erg duur, euro 1.41, en naar Plataria gereden.
IMG_4007Daar zou een goede plek zijn voor campers. Die is er inderdaad, volop parkeerplekken, direct aan het strand.
Maar helaas, je mag er niet meer staan. Er kwam al snel een mevrouw met een officiële brief dat we een boete konden krijgen van 146 euro p.p. als we niet zouden vertrekken. Zelfs bij het parkeren bij de bakker in het dorp kregen we zo´n brief.
Dus maar weer vertrokken. Via het WOMO boekje zijn we belandt bij het strand bij Sivota, Ammos, waar twee taverna´s zijn. GPS N 39 23 56.8 E 020 15 30.0
Bij de linker taverna AMMOS-Hari, konden we zonder probleem een plekje zoeken. De eigenaar Hari zei: 1x eten en je kunt een maand blijven staan!!!!
Er stond al een duitse camper en wij hebben een plakje onder de olijfbomen, met zicht op zee!!!
Hier houden we het wel een paar dagen uit.
Gereden 29 km, totaal 1515 km

8 juni 2008

IMG_4005Het is heerlijk hier, we eten af en toe een hapje bij Hari, en brengen de dag in gepaste rust door. Wat lezen bij de camper, liggen op het strand. Het was goed weer, niet te warm een lekker windje. Helaas werd het gisteravond minder, regen en onweersbuien, die er vandaag ook nog zijn. Maar…. de lucht trekt alweer open en we denken dat we straks weer volop in de zon kunnen zitten. Vandaag is Jeroen jarig en we gaan zo even bellen om te feliciteren.

9 juni 2008

Vandaag vertrokken bij Hari, het was een leuke en gezellige plek!!!
Via de weg door de bergen, Perdika, naar Ammoudia gereden.
Gereden 52 km, totaal 1567 km

Volgens de kenners is hier een goede plek. Dat klopt, de rivier Acheron komt hier in de zee en vormt zo een natuurlijke haven. Wij staan op de kade langs de rivier en aan de andere kant ligt het mooie strand van Ammoudia. IMG_4014 Het toerisme staat hier nog in de kinderschoenen. Er zijn wat hotels, veel restaurants en je kunt met een boot de rivier op of via de zee een tocht naar Parga maken.
Het is een erg leuke plek, vol leven, de vissersboten varen door de rivier naar zee en die zien we aan de achterzijde van de camper, aan de voorkant zien we het strand. Er is een douche op het strand waar we ook water kunnen tanken.
Dit weekend is het Grieks Pinksteren en hebben de Grieken een lang weekend. Op het strand werd het wat drukker en ook op de terrassen van de restaurants zijn meer mensen.
IMG_4017 Helaas zijn hier ook s’avonds veel muggen. We zijn een paar keer naar een restaurantje geweest, het is nog steeds goed te betalen om hier wat te eten. Gemiddeld zijn we zo’n 30 euro kwijt. Het eten is niet echt spectaculair, gewoon Grieks, zoals we het kennen.
Gezien de hoge prijzen in de supermarkten is het voor ons goed te doen om uit eten te gaan.
Geen straf!!!!!
Zaterdag hebben we de boottocht naar Parga gemaakt. Het is leuk om langs de kust te varen en Parga is een echte Griekse trekpleister voor allerlei toeristen. Veel luxe jachten, zeilboten die vaak in flotille zeilen. IMG_4037Ook zijn er veel hotels en pensions.
IMG_4024 Met de daarbij horende winkeltjes en restaurantjes. Heel gezellig. Het is een leuk stadje dat trapsgewijs tegen de berg ligt. Veel boottochten vanuit hier naar Paxis, Lefkas etc.
We hebben wat boodschappen kunnen doen, vers fruit ingeslagen (erg duur) maar de apotheker is hier erg goedkoop, dus wat voorraad muggenolie en asperines ingeslagen. Kwamen we nu pas achter, na zoveel jaren in Griekenland!!
Na een frappé op een terrasje, de boot weer terug naar Parga. Helaas waaide het behoorlijk en konden we niet in de grot van Aphorodite, die hier is. Voor mij niet zo erg, want ik houd niet zo van grotten.
Op de camperplek waren ook wat Nederlanders(waar niet?) en met Ton en Ria Vuijst uit Lelystad hebben we gezellig een praatje gemaakt en een glaasje gedronken.
Het is altijd leuk om reiservaringen uit te wisselen.
Als Nederland moest voetballen gingen bij ons de oranje ballonnen aan de camper en blijkbaar heeft het geholpen, want ze hebben al 2x gewonnen!!!!!
Ook een rare ervaring met Nederlanders die niet eens wisten waar ze waren en waar ze aangekomen waren in Igoumenitsa of Patras….. ze hebben maar wat rondgereden en waren alleen maar negatief. Zulke mensen verdienen Griekenland niet, want het blijft een heerlijk land om in te reizen. Prachtige natuur, mooi weer, aardige mensen en helaas nog steeds veel afval langs de weg en de stranden.

17 juni 2008

Na een paar heerlijke dagen vertrokken uit Ammoudia, hier komen we zeker terug!!!
Nu op zoek naar de volgende plek, maar eerst naar de Lidl, onze kelder is leeg!!!!
Bij de Lidl / Aktio, Preveza, flink ingeslagen en weer een stukje terug gereden naar Mitikas,
IMG_4047Waar volgens de WOMO ook een goeie plek zou zijn. Die hebben we niet gevonden maar er was wel een kraan om water te tanken.  Voor 100% vol zijn we naar Kanali gereden, ook een plek die in de WOMO beschreven staat. Paul van Veen had ons ook hierover ingelicht.
Weer een erg mooie plek. We staan zo’n 2 meter boven het strand op een duin en hebben de zee op 10 meter afstand.
Er staan nog een paar campers en we sluiten weer aan. Maken gelijk een praatje, waar de bakker is en waar je water vindt. Alles voorradig hier!!!
Het is hier beter om te zwemmen, in Ammoudia moest je ver in de zee lopen voordat het water tot je liezen kwam, maar hier is het gelijk diep. Prachtig helder water.
Gereden 58 km, totaal 1625 km

21 juni 2008

Een paar heerlijke dagen bij Kanali. Plotseling verschenen ook weer de Nederlanders die heg noch steg wisten in Griekenland. Ze vonden het blijkbaar niks en waren weer gauw verdwenen.
S’Middags waait het meestal wat en komen de para gliders oefenen op de heuvel achter de campers.
IMG_4052 IMG_4056 (1536 x 1152)Er zijn er een paar die erg ervaren zijn en dan is het prachtig om te zien. Ook wordt er les gegeven en je ziet hoe ze moeten zwoegen om de parachute omhoog te krijgen en van de heuvel af moeten rennen om vaart te krijgen en een stukje te kunnen gliden. Heel veel moeite voor een enkel ogenblik. Vaak landen ze in de struiken en distels en zijn dan lang bezig om weer los te komen.
Al met al, een leuk schouwspel voor ons.
Een avond zijn we naar het dorp gelopen en zijn in het restaurantje terecht gekomen dat vermeld wordt in de WOMO, bij Emilio. We zijn er erg leuk ontvangen. De ouzo stond al op tafel eer we goed en wel zaten. Heerlijk eten, na afloop schoof Emilio aan en we hebben leuk zitten kletsen. Hij spreekt n.b. goed Spaans, en vond het leuk weer eens te oefenen. Heeft ooit op Zuid Amerika gevaren en daar Spaans geleerd.
Bood water aan voor de camper en we moesten maar bij hem naar het voetballen komen kijken. Hebben we niet gedaan, vandaag zijn we weer vertrokken.
De bedoeling was voor de brug naar Patras nog een plekje te zoeken, maar het was erg warm vandaag en we vonden niet zo 1/2/3 een goeie plek.
Dus de brug weer over, het blijft een prachtig gezicht.
Voorbij Patras richting Kalogria, waar volgens de WOMO een paar mooie camperplaatsen zouden zijn.
IMG_4058We hebben de plekken gevonden, maar vanwege het week-end was het erg vol met Griekse auto´s en mensen die kwamen zwemmen.  Het strand is mooi en er zijn veel pijnbomen, maar je staat dan op een groot parkeerterrein tussen het strand en het pijnboombos.
Het was er erg heet, dus wij zijn maar doorgereden naar Elea.
Wat een verademing!!!!!!
Er stonden een paar campers en we hadden al gauw een goed plekje gevonden.
Hier blijven we tot de 24e, om dan naar Kyparrissia te gaan.
Gereden 370 km, totaal 1995 km

26 juni 2008

Een paar heerlijke dagen op Elea en weerzin met oude bekenden. Vasili heeft een nieuw restaurant gebouwd met een heus zwembad.
Bij Yannis is alles als vanouds, de blauwe stoeltjes, de paidaikia´s, de wijn etc.
We hebben ze allebei weer bezocht. De laatste avond waren we bij Vasili en ontmoeten daar Giorgos en Villy uit Athene. IMG_4066 Jaren geleden stonden ze naar ons en hebben we veel met ze gekletst, leuke mensen met een goed hart voor Griekeland. Ook hebben ze geregeld Peter en Dineke ontmoet als die op Elea waren.
Villy was erg verdrietig om te horen dat Dineke was overleden. We hebben gezegd dat we hartelijke groeten over zullen brengen aan Peter. Bij deze en de foto volgt!!!!
Ze rekenen erop om hem en Mieke weer te zien. Elk jaar zijn ze op Elea, ze hebben nu een klein oud campertje en staan verderop richting Agianaki.
Binnenkort gaan we nog weer langs op Elea als de familie is gearriveerd. Vandaag vertrokken van Elea en via de Lidl naar Kyp.
Nu gearriveerd op camping Kyparrissia.
Alles is hier als vanouds. De plek die we hadden gereserveerd bij Nikos bleek bezet en Nikos komt pas over twee dagen weer terug.
We hebben zolang een andere plek gekozen en zullen zien wat hij doet als hij terug is.
Gereden 18 km, totaal 2007 km

1 juli 2008

Nou, Nikos deed dus helemaal niets, nou ja, verontschuldigen!!! Die mensen stonden er al vanaf mei en hij vond niet dat het ze weg kon sturen.
We hebben hem verteld dat hij op z´n minst had kunnen zeggen dat vanaf 25 juni die plek was gereserveerd, maar het schijnen kennissen te zijn. Het is dat we nu niet weg konden, anders waren we linea recta weer naar Elea gereden!!!!
IMG_4072IMG_4068 Inmiddels is het zo dat morgen die mensen vertrekken en wij alsnog op de goede plek kunnen gaan staan. Meer privacy, aan het eind van de camping bij het strand.
De Strangetjes zijn goed gearriveerd. Alles is vlot verlopen, de auto stond klaar in Athene en ze hebben even gebeld toen ze uit Athene vertrokken, ca. 18.00 uur.
Voor 21.00 uur waren ze al op de camping, waar hun `lifter`Sjoerd door oma Anneke en opa Vasili werd opgehaald. We hebben met elkaar gegeten op de camping en de tent stond klaar voor de jongens. De studio voor Mas, Ton en Daan is erg simpel, maar wel met airco en vlak naast de camping.
Nu, na een paar dagen zijn ze al helemaal gewend. Tot nu toe niet veel meer gedaan dan zwemmen en luieren op het strand, maar het is dan ook erg warm.  S´Avonds eten we laat voor Nederlandse begrippen. Dan koelt het iets af. Ook zijn we al een keer s´avonds naar Elea gereden en hebben we bij Vasili gegeten.
Inmiddels hebben we Lakis, Effie en de kinderen weer gezien. Ze zijn erg druk, hebben een 2e winkel erbij en de kids nemen veel tijd in beslag. Binnenkort zien we ze weer.
Ook Leonidas was er weer, nog steeds zo dik!!!!!
George gezien en Babis, niets veranderd hier!!!!

15 juli 2008

Al die dagen in Kyparrissia op de camping. Inmiddels staan we op de goeie plek aan het strand in het uiterste hoekje van de camping. Veel schaduw en een prachtig zicht op de zee en het strand. We hebben wat stoelen en een tafel in bruikleen van de camping en konden zo een groot terras creëren, met wat doeken erboven is het een goed onderkomen.
IMG_4102IMG_4078 Maarten heeft van allerlei afvalhout en palmbladeren een parasol gemaakt op het strand. Als wij er niet in zitten wordt er gretig door andere mensen gebruik van gemaakt. We zijn veel op het strand, vooral de dagen van 1 t/m 11 juli toen het echt erg heet was, soms tot 38/40 graden!!!! Over het algemeen is het water schoon, maar als het hard heeft gewaaid en er grotere golven zijn, spoelt er veel zeeegras aan, en dat geeft een bruine prut in het water dat gaat stinken.
Voor de camping wordt die prut geregeld weggeharkt en kunnen wij weer lekker liggen. Het water heeft inmiddels zo’n hoge temperatuur dat je niet meer echt afkoelt.
Ook een dagje met z’n allen naar Elea gereden, koelbox mee, parasols en ligbedje. Hier is de zee schoner en het water wat koeler.
Er wordt op de camping heel wat afgeknutseld door Maarten, hij had een boomstronk gevonden op Elea, heeft verf gekocht en er een kunstwerk van gemaakt, een soort vogel. Heel leuk!!!!
Ton heeft een paar naambordjes geschilderd, dus we zitten nu en “Captain Ton’s Habitat GREECE “.
Het is fijn dat Ton en Mas een grote huurauto hebben, we zijn naar Messini/Ithomi gereden, waar veel grote opgravingen zijn. O.m. een groot stadion, vergelijkbaar met Olympia, en de resten van een groot plein met een theater en diverse gebouwen.
Erg mooi om te zien. Hier zijn nog geen hordes toeristen en kraampjes met souveniers!!
IMG_4111IMG_4089Er wordt nog steeds volop gegraven en we konden de mensen aan het werk zien. Wat zwaar, in die hitte en dan maar schrapen!! Maar het resultaat is geweldig.
Op de terugweg zijn we gestopt in Kalo Nero en hebben in een taverna aan het strand lekker gegeten.
Dat lekkere eten ontbreekt er trouwens toch niet aan, met de Strangetjes is alles uitgebreid.
Het ontbijt, de lunch en ook het borrelen is goed verzorgd!!!
De jongens genieten volop van alle heerlijkheden. S’Avonds gaan we meestal ergens eten, soms op de camping waar ook een afhaalrestaurant is.
Een avond zijn we naar Myli gereden, naar een taverna waar we vorig jaar met Lakis waren.
Ligt hoog boven Kyparrissia en je kunt er lekker eten. De eigenaar kende ons nog en kwam gelijk met een flesje ziporo aandragen. Ton en Rob vonden het heerlijk.
Een andere avond zijn we met Lakis, Effie en wat van hun familie en vrienden (totaal 14 man) naat Aetos gereden in de bergen. Zo’n 40 minuten van Kyp. Heerlijk daar, erg mooi met bronnen water. Een deel van het restaurant heeft een glazen bodem en daar stroom het water onderdoor. Langs de wand van de berg komt overal water uit.
Het eten was weer op de Lakis manier, van alles bestellen en erg veel.
En alles was ook heerlijk. Een aanrader dit restaurant voor de toekomst!!!
IMG_4094 Een heel gezellige avond, de vrienden van Lakis spreken goed Engels, dus we konden wat uitgebreider met ze conserveren. Natuurlijk over de dure Euro, de politiek en de corruptie.
Lakis en Effie hebben samen met haar zus en zwager een stuk grond gekocht, net aan de zuidrand van Kyparrissia en gaan daar appartementen bouwen. Hiervoor is in Griekenland een goede regeling, de staat betaald 60% mee, mits het een toeristische bestemming heeft.
Zelf moet men ongeveer 25% bijdragen en de rest kan bij de bank worden geleend!!!
Dat geld van de staat hoeft NIET terugbetaald, mits je minimaal 5 jaar eigenaar blijft.
Het kost veel tijd en geduld om het te realiseren, maar de grond is inmiddels gekocht en ze hopen binnen een jaar te kunnen bouwen. De plannen zijn klaar.

Anneke zien we niet zo vaak, ze is erg druk met Sjoerd. Samen met Vasili en Sjoerd hebben ze iets bij ons gedronken en dinsdag gaan we bij ze op bezoek. Vasili heeft heerlijke olie, we hebben een fles gekregen die al bijna leeg is.
We hebben 3 blikken gekocht en we laten ze vullen. Kunnen we deze winter weer vooruit!!!
Griekenland 2008 188Griekenland 2008 193 Gisteren zijn we naar de Neda rivier geweest. Anneke had ons hierop geattendeerd en wat kaarten en een brochure bij ons gebracht.
De tocht erheen is al mooi, hoog door de bergen en leuke dorpen. Het laatste stuk weg is een steile onverharde weg en veel losse stenen en gaten in het wegdek.
Dan is een auto toch heerlijk, want we werden confortabel bij het startpunt van de wandeling afgezet!!! Bedankt Ton!!!!
Vandaar zijn we gaan lopen naar de watervallen, langs de berg en door het bos. Bij de watervallen die echt mooi zijn, gingen de jongens het bassin in om te zwemmen. Het water is daar ijskoud!!! Je kunt vanaf dat punt door de rivier naar beneden lopen. Er hangen touwen om je aan vast te houden en er zijn stroomversnellingen en diepe bassins waar je door moet. Dus waterschoenen en zwembroek aan.
Ton is met de jongens door het water teruggegaan en was heel enthousiast, een soort paradijs!!
Griekenland 2008 198Rob, Mascha, Daan en ik zijn nog eens tukje omhoog gegaan naar een kapelletje en Daan heeft een kaars aangestoken voor alle mensen die ons de laatste jaren ontvallen zijn.
Mocht even de klok luiden en we zijn weer naar beneden gelopen.
Ongeveer tegelijkertijd waren we weer zij ons startpunt, bij een oude brug over de rivier waaronder je lekker kunt badderen.
Het water was hier niet zo heel koud en iedereen heeft een poosje gedompeld en in een bekken gelegen waardoor het water borrelde, het lijkt wel een kuuroord!!!
Griekenland 2008 204Daarna in Platania, een dorpje dichtbij wat gedronken en gegeten.
Terug via de Lidl, voor de broodnodige aanvulling van de voorraad, weer naar de camping.  Nog wat gezwommen en s’avonds naar Kyparrissia, naar Lakis en Effie waar we te eten waren gevraagd.
Effie had lekker gekookt, diverse hapjes en gevulde groente, paprika en tomaten. Heel lekker.
De kinderen vinden het prachtig om met Daan te spelen en maken een herrie van jawelste.
Iedereen was voldaan en om een uur of 11/half twaalf weer richting huis. Door Lakis voorzien van olijfolie en oregano voor thuis.

Donderdag 17 juli 2008

Dinsdag avond zijn we bij Anneke en Vasili geweest. De zoon van Anneke , de vader van Sjoerd, was ook met zijn vriendin gearriveerd en we hebben gezellig met elkaar gegeten.
Griekenland 2008 209Vasili had souflaki en vis gegrild, Anneke had lekkere salades erbij gemaakt. Allemaal erg lekker!!!!
Het was een geslaagde avond, gezellig gekletst en een lekker glas gedronken.
Woensdag was het een beetje luieren en alvast het eea opruimen voor het vertrek. Mas en ik hebben nog wat boodschappen gedaan in Kyparissia, wat voorraad voor onderweg.Onze "Mike Tyson kwam ook nog langs om afscheid van Mas en Ton te nemen.
Donderdagmorgen, tent afbreken, en rond 10 uur zijn de Strangetjes vertrokken. Griekenland 2008 212Griekenland 2008 220Ze hoeven pas om 6 uur te vertrekken uit Athene, maar zo kunnen ze onderweg nog een hapje eten. Al met al is het een lange dag, de reis naar Athene, vliegtuig naar Zűrich, daar overstappen en dan naar Amsterdam.
Wij zijn rond 11 uur vertrokken, water getankt, auto wat afgespoeld.
Anneke kwam nog de olijfolie brengen, waar we erg blij mee zijn. Voor ons allemaal een blik met 5 kilo!!!! Kunnen we voorlopig vooruit.
Via de Lidl, naar Elea gereden. Het was er nu heel wat drukker dan 3 weken geleden, maar we hebben weer een mooie plek gevonden. Halverwege Agianaki en Elea. In de buurt van Georgios en Villy. Het was niet meer zo erg warm, een beetje wind, dus onze bedjes stonden al gauw op het strand. We konden ze s’avonds gewoon laten staan, er zijn inmiddels veel Grieken op Elea, maar die komen erg weinig aan het strand. Griekenland 2008 230Griekenland 2008 223Wij beperken ons ook meestal tot een paar uurtjes s’morgens en dan zo rond een uur of vijf nog even.
De laatste boeken uitgelezen en ons voorbereid op de terugreis.
Een paar keer bij Vasili gegeten, samen met Villy en Georgios, heel wat afgekletst. Het zijn leuke mensen die al jaren iedere zomer naar Elea komen.
De laatste avond zijn we bij Yannis gaan eten, Alleen al om de voortreffelijke lamskoteletjes!!!
Dit is nog wel een echte Griekse taverna, blauwe stoeltjes waar de een zere kont van krijgt. Maar zo hoort het!!!

Maandag, 21 juli 2008

Op tijd van Elea vertrokken. Afscheid genomen van Villy en Georgios en ze de windmolen, die Maarten had gemaakt, kado gegeven Ze waren er helemaal verrukt van.
Om een uur of een waren we in Rio, net boven Patras bij de brug, waar een paar leuke restaurantjes zijn, direct aan het strand. Je kunt daar goed parkeren en het is prima stop voordat je de ferry pakt. Nog lekker wat gegeten en heerlijk in de schaduw gezeten.
We waren op tijd in Patras en hadden al snel ingecheckt.
Griekenland 2008 231 Vanaf de boot konden we goed zien hoe verstekelingen pogingen doen om onder de vrachtauto’s te kruipen. Dit waren allemaal jonge Aziaten, 16 tot 20 jaar. Heel erg smerig, zonder bagage, die proberen om zo naar Italië te komen. De politie heeft er de handen vol aan.
Ze worden steeds weggestuurd, maar in mum van tijd zijn ze weer terug. Ze hebben vast af en toe succes anders zouden er niet zoveel zijn.
Inmiddels zijn we aan boord en werk ik dit verslag nog even bij. Er is Wifi, dus we gaan zo dadelijk dit publiceren.
Er was niet zoveel gelegenheid om te internetten, alleen in Kyparissia is een internet cafe.
Het is daar altijd erg warm en we hadden ook niet veel nieuws te melden, vandaar nu pas dit verslag.
De rest volgt.
Gereden 73 km, totaal 2100 km

Dinsdag 22 juli 2008

Goede overtocht gehad, het was wel warm aan boord maar de gekochte ventilator bracht enige verkoeling!!!! Ook is het vrij lawaaiig, met oordopjes in gaat het goed.
Turkije Griekenland reis 2007 (265)Rond een uur of 3 zijn we in Ancona van boord gegaan en richting Fano gereden.
Daar weer op de ons bekende camperplek gestaan.
S’Avonds wat gewandeld langs de boulevard. Wij kennen Fano alleen van het voor- en naseizoen, dan is het erg rustig.
Nu was het levendig, alle strandtenten zijn open. Er wordt beachvolley gespeeld en overal is activiteit. Ook is er s’avonds levende muziek op een plein aan de boulevard. Veel gezelliger dan in het voor- en naseizoen. Er is een 2e camperplek bijgekomen en dus was het op de oude plek erg rustig.
Naast de camperplek is een pizzeria en toen we wilden gaan eten begon het hevig te stortregenen. Rob was gelukkig op tijd bij de camper om de ramen te sluiten. Daarna lekker gegeten.

Woensdag 23 juli 2008

Een vers broodje bij het ontbijt en op tijd vertrokken. Het is nog steeds warm!!!
Vrij rustig op de Italiaanse autowegen en dus konden we lekker doorrijden.
Net over de grens in Zwitserland getankt (goedkoper dan in Italië), Rob wilde de ruiten even schoonsproeien en bemerkte dan de ruitenwissers het niet meer deden.
Nieuw zekeringetje geprobeerd, maar nog steeds niets.
Bij Melide de weg af, op zoek naar een garage. Al gauw een Fiatgarage gevonden in Melide.
Men heeft eea nagekeken en zei dat de motor van de ruitenwisser kapot was.
Konden ons niet gelijk helpen, maar de volgende morgen zou er een nieuwe motor zijn.
Wij dus maar weer naar camping Paradiso in Mendriso, aan het meer van Lugano, waar we eigenlijk niet meer heen wilden. Maar ja, het is dichtbij Melide en er was geen andere overnachtingsplek.
Het was er nu stampvol. Echt hutje, mutje, veel nederlanders!!!! Ons is het een raadsel wat men daar doet. Ja, het meer van Lugano, maar om dan zo armetierig te staan!!!!
Een beetje schaduw gezocht en wat gekookt.

Donderdag 25 juli 2008

Weer naar de garage, helaas het was niet gelukt om het onderdeel te vinden.
Inmiddels waren we erachter gekomen dat we op de heenreis langs een grote Hymer vestiging waren gereden. Net over de grens met Frankrijk bij Cernay, vlakbij Mulhouse.
Daar waren we om een uur of 3 en men heeft ons direct geholpen. De serviceafdeling stopte om 4 uur en we konden de volgende morgen terugkomen. De camperplek in Thann is vlakbij en die kenden we al van een eerdere reis.
Leuke plek in het stadje, volop schaduw, veel campers, die later uitweken naar de grote parkeerplaats ernaast.
Wandeling gemaakt door het stadje, leuke plaats, en s´avonds weer gekookt.

Vrijdag 26 juli 2008

Om 8 uur aanwezig bij de fabriek. Geweldig, wat een service. Er bleken twee onderdelen stuk te zijn, de aandrijver van de ruitenwissers en de motor. Beiden zijn vervangen. De koffie werd geserveerd en toen we melding maakten van de mogelijkheid dat er kalk in onze waterpomp zou zitten / lage waterdruk/ kregen we ook nog een nieuwe waterpomp mee.
Dat alles was service van Hymer, Frankrijk!!!!!! Geweldige vriendelijke mensen die het fooitje wel verdienden!!!
Om ongeveer 9 uur konden we weer vertrekken met een werkende ruitenwisser.
Doorgereden tot de Ardennen, waar we naar de camperplek in Hamoir zijn gereden. Alles vol, alleen nog plek op een parkeerterrein, maar daar hadden we geen zin in, dus door.
Bij Sprimont onder Luik gestopt en een kleine camping die ook 3 camperplaatsen heeft.
Schone en rustige camping. En dat voor 9 euro!!!
Er kwamen nog een paar camper voor de nacht en 1 caravan, en dat was het. Verder was er niemand.

Zaterdag 27 juli 2008

Na een rustige nacht, een ontbijtje met vers brood vertrokken voor de laatste kilometers.
Het was weer redelijk rustig. Wel veel Nederlandse caravans op pad.
Om 12 uur waren we thuis en zijn begonnen met leeghalen van de camper.
S´Avonds heerlijk gegeten bij de Strangetjes, Miki en Kenneth waren er ook.

Het was weer heerlijk om in Griekeland te zijn. Wat nieuwe plekjes ontdekt, oude vrienden ontmoet en voor ons het heerlijke Elea.